Wat bedoelen mensen met: 'je moeder'?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.6K
Pieterke
3 jaar geleden
Mensen zeggen ook wel "je zuster op een houtvlot". Dat heeft dezelfde betekenis.

Het beste antwoord

De uitdrukking 'je moeder!' betekent: 'dat mocht je willen!' of 'ik denk er niet over!'. In plaats van 'je moeder' kan ook worden gebruikt: 'je moer' of 'je ouwe moer'.
Meestal volgt op 'je moeder' een beledigende verwensing van seksuele aard. Bijv. 'je moeder is een hoer'.
Bron: Van Dale.
3 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Door naar “Je moeder…” te verwijzen, willen ze je beledigen.
Een maternale belediging is een vorm van belediging waarin de spreker verwijst naar iemands moeder. Meestal zijn deze beledigingen nergens op gebaseerd maar worden ze alleen gebruikt om de aangesprokene te beledigen of boos te maken. De uitdrukkingen "yo mama", "your mom" (de Engelse vorm) en "je moeder" (de Nederlandse vorm) staan op zichzelf en behoeven geen toevoegingen. In vrijwel alle landen en culturen is de moeder het meest gerespecteerde familielid, en een maternale belediging geldt dan ook als een zeer zware belediging.
Hoewel de uitdrukking een lange geschiedenis heeft met een beschrijvingsgedeelte, zoals de “Je moeder is zo dik, dat alleen haar schaduw al 120 kilo weegt”, wordt de uitdrukking inmiddels op zichzelf, zonder enige toevoeging, gebruikt.
Toegevoegd op 26 januari 2021 13:00: tekst
SimonV
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Bedankt voor de uitleg!