Waar kan ik goed alternatief nieuws vinden ter vervanging van de mainstream media?

De huidige berichtgeving van media, zoals NOS, interesseren mij steeds mindert. Ik merk dat de berichtgeving van mainstream media vaak een (lichtelijk) vertekend beeld schetst. Daarom ben ik op zoek naar goede bronnen voor alternatief nieuws. Wie weet wat goede bronnen/websites/accounts op social media die ik kan volgen?

Bij voorbaat dank!

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
19.8K

Antwoorden (3)

Nieuws dat volledig ongekleurd of vertekend is, is zeldzaam; de meeste nieuwsmedia maken ergens een selectie. Veel alternatieve bronnen maken ook een selectie, maar dan een andere. De beste alternatieve bronnen zijn grote buitenlandse nieuws-sites, omdat hun selectie in ieder geval niet Nederlands is. Politico.eu geeft bv interessant EU/Europees nieuws.
3 jaar geleden
SentWierda
3 jaar geleden
"Omdat hun selectie in ieder geval niet Nederlands is."
Een interessante constatering - maar ik kan het positieve hiervan niet plaatsen.
tinus1969
3 jaar geleden
@SentWierda, deze sites selecteren dus op zaken die om wat voor reden dan ook in NL weinig in de media komen. Politico geeft veel nieuws over de EU/Europese Commissie/Europarlement; nieuws dat zelden de NL media haalt.
SentWierda
3 jaar geleden
@tinus1969. Volgens mij bedoel je niet 'alternatieve bronnen' maar 'aanvullende bronnen'. Politico kan een goede aanvullende bron zijn voor Nederlanders die de mainstreammedia volgen en geïnteresseerd zijn in EU-nieuws. Zoals bijvoorbeeld ook vele Vlaamse en Duitse kranten, tijdschriften en websites een goede aanvullende bron zijn voor Nederlanders. Want mainstreammedia bieden vrij weinig informatie over Vlaanderen en Duitsland: alles wat vijf kilometer over de grens gebeurt valt onder 'Brussel' en 'Berlijn'. Terwijl in Twente, Limburg en Zeeuws-Vlaanderen alles over de grens streeknieuws is.
tinus1969
3 jaar geleden
@SentWierda, mbt 'Volgens mij bedoel je niet 'alternatieve bronnen' maar 'aanvullende bronnen'.'
mss moet de vraagsteller maar eens aangeven of hij dat ook zo bedoelt.
Mijn voorkeur gaar uit naar internet nieuwssites waar de lezers op de nieuwsitems kunnen reageren.
Het voordeel van lezersreacties is dat de nieuwsitems van meerdere kanten worden bekeken en geduid, en het inzicht in de wereldproblemen wordt vergroot.
Je hoeft niet alle reacties te lezen. Als je er een stuk of dertig hebt gelezen, is het item wel van alle kanten bekeken en zijn mogelijke oplossingen voor het gebeurde aangedragen.

Ik zal een voorbeeld geven.
Tijdens de oorlog in Afghanistan werd een Amerikaans vliegtuig neergeschoten.
De Taliban claimde dat ze het uit de lucht hadden geschoten. De Amerikanen beweerden dat het een technisch mankement was.
Dan vraag je jezelf af wat echt zou zijn gebeurd.
Een lezer schreef dat het vliegtuig waarschijnlijk door een raket was geraakt, toen een technisch mankement kreeg.
Dan besef je dat dit de meest waarschijnlijke oorzaak is.
Hetgeen de toegevoegde waarde van lezersreacties bewijst.

Ik kan je aanbevelen:
https://www.nu.nl/net-binnen
Dit is een neutrale site

https://www.geenstijl.nl/
Dit is een rechtse site

https://joop.bnnvara.nl/
Dit is een linkse site.
Ik ken het bestaan maar ik kom er nooit.
Een mens leest namelijk het liefs stukken waarin zijn of haar eigen gelijk wordt bevestigd.
Ik weet dit is fout, maar wel makkelijk omdat de mens doorgaans naar rechts opschuift bij het klimmen de jaren.
3 jaar geleden
SentWierda
3 jaar geleden
De drie genoemde nieuwssites zijn vrij bescheiden van omvang, mede omdat ze gratis toegankelijk zijn. Er werken vrij weinig mensen en daardoor kan in beperkte mate aan eigen nieuwsgaring worden gedaan.
Voor de mainstreammedia moet worden betaald. Hierdoor beschikken ze over veel meer werknemers (=mogelijkheden/capaciteit) en ze bieden daardoor meer.
tinus1969
3 jaar geleden
Mbt
"Een lezer schreef dat het vliegtuig waarschijnlijk door een raket was geraakt, toen een technisch mankement kreeg.
Dan besef je dat dit de meest waarschijnlijke oorzaak is."
Nee, dat is het niet, en los daarvan, er is geen enkel bewijs voor. Juist dit is op de verkeerde manier om gaan met nieuws.
www.detheorist.nl