Je hebt het over twee verschillende zaken.
1. Iemand is Nederlander als die de Nederlandse nationaliteit heeft. Dat kan door geboorte, dat kan door naturalisatie.
2. Iemand heeft een migratieachtergrond omdat de ouders of voorouders zijn gemigreerd naar Nederland. Hoever dat terug gaat is arbitrair, je hoort wel 'derde generatie migrant' maar zelden meer. Misschien is dat omdat meer dan drie generaties geleden dat nog nagenoeg niet voorkwam.
Het is dus een gevoelskwestie en daar speelt, hoe vervelend het ook is om te moeten zeggen, bij of de familienaam een oorspronkelijk Nederlandse naam is.
Dat wil niets zeggen over de mate van acceptatie: we hebben in de politiek vele voorbeelden van mensen met buitenlandse achtergrond, zelfs t/m de voorzitter van de tweede kamer die een dubbele nationaliteit heeft.
3 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
3 jaar geleden
(+)
De stelregel is dat de betrokkene zélf bepaald of hij of zij de afkomst als 'met een migratieachtergrond' ervaart. Voor sommigen families zijn dat meer generaties dan bij een andere. Sterker nog het kan zelfs generaties overslaan, of de ene broer of zus kan het anders voelen dan de andere.
Antoni
3 jaar geleden
Nee, het is geen gevoelskwestie, of in ieder geval niet alléén een gevoelskwestie. Er worden officiële definities gebruikt, bijvoorbeeld door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Een lid van de derde generatie wordt beschouwd als een persoon met een Nederlandse achtergrond. Zie ook mijn antwoord.
Op deze website https://www.cbs.nl/nl-nl/faq/specifiek/wat-verstaat-het-cbs-onder-een-allochtoon- vind je:

"Iemand met een migratieachtergrond is een persoon van wie ten minste één ouder in het buitenland is geboren. Er wordt onderscheid gemaakt tussen personen die zelf in het buitenland zijn geboren (de eerste generatie) en personen die in Nederland zijn geboren (de tweede generatie). Ook wordt onderscheid gemaakt tussen personen met een westerse migratieachtergrond en personen met een niet-westerse migratieachtergrond.

Iemand die in Nederland is geboren en van wie beide ouders ook in Nederland zijn geboren, maar van wie ten minste één van de grootouders in het buitenland is geboren, telt het CBS als een persoon met een Nederlandse achtergrond. Deze groep wordt ook wel aangeduid als de derde generatie."
Antoni
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
+ Wat bijzonder om te lezen. De moeder van mijn man is geboren in Duitsland. Ik weet genoeg ;-))))) Grappig om te plagen, toch?
Ivana
3 jaar geleden
Nog zo een! Mijn vader is in1906 in Wenen geboren (O0stenrijker dus), op 4 jarige leeftijd naar Nederland gekomen. Ik ben nu 80, dus nog steeds 2e generatie allochtoon. Haha. Trots!!