Kan ik mijn rouwboeketten schenken aan een instelling?

Ik kom binnen 4 maanden te overlijden en ik zou willen weten of mijn naasten de boeketten weg mogen geven aan een tehuis voor bijv. ouderen / gehandicapten.
Ze willen de bloemen niet zelf houden en ik zie het niet zitten dat ze na mijn crematie bij een strooiveld komen te liggen. De uitvaartverzorger had hier nog nooit van gehoord.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.1K
Castle
3 jaar geleden
Misschien kunnen ze voor de bloemen bellen naar een tehuis en vragen of ze die willen hebben. Sterkte de komende maanden. Erg om te zien als mensen veel te vroeg gaan.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
In de eerst instantie Dank je wel en veel te vroeg klopt ja 41 jaar. Ik zal je tip noteren!
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
rouwlinten zijn voor man natuurlijk. Ik wil geen graftakken bult met lint bij ouderen zetten!!! Zo hup heb je alvast wat bloemen voor je eigen graf van ons.Dat is ziekelijk.
jodyenboyke
3 jaar geleden
Wat triest, heel veel sterkte de komende tijd voor jou en je naasten!
Jullie kunnen al in de overlijdingstekst, vragen om losse bloemen, of rozen of bloemen waar JIJ veel van hield. Dan kunnen ze makkelijker verdeeld en geschonken worden. Mooi dat je er nu al over nadenkt!
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Je zou ook op de rouwkaart kunnen vermelden dat je liever geen boeketten wil?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ik zal alle tips overhandigen aan mijn man zodat hij zelf de beste wijze er wat kan uitzoeken. Heel erg bedankt allemaal en ik blij dat er forums als deze er zijn.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Hoi, hoi,
Allereerst: maak met je naasten nog mooie liefdevolle herinneringen. Dat zij terugkijken met heel veel liefde en een warm gevoel. Al ga jij veel en veel te vroeg, toch kan deze periode troost geven.
Na de crematie haalt de uitvaartverzorger kaartjes, linten etc uit de bloemen. Jouw familie krijgt deze overhandigd. Natuurlijk kunnen zij zelf beslissen of ze ze bewaren.
Jouw naasten beslissen wat gebeurt met de bloemen. Vreemd dat de uitvaartverzorger nog nooit gehoord heeft van schenken. Vooral bossen bloemen kunnen prima aan ouderen gedoneerd worden.
Echte grafstukken worden ook wel bij monumenten gelegd......
Meis, heel veel liefde voor de komende maanden!
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ik vermoed dat de uitvaartverzorger er nooit van gehoord heeft, omdat door sommigen nog wel eens als luguber wordt gezien dat je een rouwboeket aan - bijvoorbeeld - een verzorgingstehuis geeft, terwijl de intentie gewoon heel mooi is. Ik zou sowieso een en ander bespreken met iedereen die betrokken is bij de organisatie van de uitvaart, zoals je nu al doet. Als extra toevoeging zou je in de rouwkaart/rouwadvertentie kunnen zetten dat je liever geen bloemen hebt, maar bijvoorbeeld een kaart of brief met liefdevolle herinneringen voor je nabestaanden of een gift aan een goed doel. Of als jij het wel prettig vindt om bloemen op je uitvaart te hebben: geef in de advertentie aan dat de bloemen daarna geschonken worden aan een tehuis, dus dat met de vormgeving van de bloemstukken daarmee rekening moet worden gehouden. In ieder geval heel veel sterkte met de hele situatie. Ik vind het ontzettend dapper en sterk van je dat je toch nog ook aan anderen denkt.
Thecis
3 jaar geleden
Goede reis.

Antwoorden (1)

De nabestaanden mogen doen met de boeketten wat ze willen. Dus ook weggeven aan een instelling. Het enige aandachtspunt: de bijbehorende rouwlinten gaan uiteraard niet mee naar een goede bestemming.