Waarom noemen wij mensen uit Nederland Nederlanders maar mensen uit Duitsland Duitsers en geen Duitslanders?

En je hebt Oostenrijkers maar geen Frankrijkers..... waar komt dat toch vandaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuke vraag!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier een soortgelijke vraag, misschien staat daar wat nuttigs bij voor je:
http://www.goeievraag.nl/vraag/regels-wijzen-bijvoeglijke-naamwoorden-topografische.57062
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor deze verwijzing, die is echt heel nuttig!

Antwoorden (5)

Dat is hoe de taal ontwikkeld is. De vraag waarom kan derhalve niet beantwoord worden. Talen komen uit verschillende richtingen :o) (ok, ok, ik realiseer me dat het een antwoord van niks is :o) )
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat de benaming vaak uit hun taal komt.

Een Duitser heet in het Duits ook geen deutschlander
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt Duitsers, Fransen, Engelsen, Zwitsers, etc. Maar je hebt geen Neders, Neders bestaan niet. Ons gebied is trouwens in de loop van de geschiedenis volgestroomd met Duitsers, Fransen, Friezen, Vikingen, Romeinen, etc. Echte autochtonen hebben we niet, we zijn allemaal allochtonen. Vandaar de oplossing Nederlanders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
-
Dat is gewoon zo.
We zeggen ook niet
engelanders, belgiers, spaansers, egyptyers.
Het is gewoon zo
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het zal zo wel het mooiste klinken denk ik. duitslander vind ik trouwens ook niet echt raar klinken ofzo. maar waarschijnlijk is het in de loop der jaren gewoon verbasterd heette de fransen ook gewoon frankrijkers en de belgen gewoon belgers en heeft het zich gewoon in al die tijd ontwikkeld tot een eigen nationale naam voor een inwoner van de desbetreffende landen.
Maar dit alles wel onder voorbehoud. mijn antwoord is mijn eigen logica en hoeft niet te kloppen. alleen zou het misschien wel zo kunnen zijn (hoop ik haha)