Waarom is een verblijfsvergunning voor asielzoekers altijd voor onbepaalde tijd?

Ik heb nooit begrepen waarom er geen verblijfsvergunning worden gegeven voor een x aantal jaren. Is na afloop van die termijn het gevaar in het thuisland geweken, dan moet men terug en dat lijkt me niet onredelijk.

4 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@paulus811, Zoals je het stelt en had begrepen lijkt jouw visie heel redelijk. De praktijk is echter totaal anders dan de Rijksoverheid in haar pamflet voorstelt. Als het gevaar na soms jaren en jaren is geweken waar moeten deze mensen dan naar terug? Hun steden en dorpen en huizen zijn er niet meer. Vaak is de hele familie die wel is gebleven, omdat er niet genoeg geld was voor de mensensmokkelaars, uitgemoord.
Er verblijven behalve ongeveer 25.000 asielaanvragers veel langer dan een paar jaar steeds in verschillende AZC’s , en nog (laag geschat) tienduizenden ongedocumenteerden , rondzwervend in Nederland. Een prooi van criminele profiteurs, hufters. Deze mensen zijn uitgesloten van alle sociale voorzieningen. Hebben alleen recht op bb&b, de spoedeisende medische hulp, en tot 18jaar nog recht op onderwijs. Van al deze rechten kunnen ongedocumenteerden, die het AZC binnen 28dagen moeten verlaten, géén gebruik maken.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@paulus811,Vervolg
Op het moment dat deze zg niet bestaande persoon zich ergens meldt voor zijn bb&b of zijn kind meldt, bv bij de spoedeisende hulp of een school, worden zij – meestal anoniem, ook in Nederland is men tegenwoordig gek op anoniem melden om iemand op te laten pakken, verraders schijnen nooit te slapen - door de bevoegde autoriteit opgepakt en tot aan de grens gebracht (verder is Nederland niet meer verantwoordelijk) om terug te moeten keren naar die onmenselijke toestand waar zij vandaan gekomen zijn. Wat er met deze Mensen gebeurt blijft voor de buitenstaanders onbekend en de Overheid gaat het je niet vertellen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Mijn zusje is intern en ambulant begeleider voor deze kinderen in een deel van Nederland.
De vraag is gesteld vanuit een ideaal standpunt gezien. De vraag is ook beantwoord vanuit het ideaal.
De realiteit is echter niet zwart wit, zowel de aanvraag, behandeling en toezegging.
Heb ik het geeneens over de verspreiding van een gezin over de wereld.
Voorbeeld: vader in Eritrea, twee zoons gestrand in Ethiopië, moeder en dochtertje in Nederland. Dochtertje laatst verongelukt.
Ja een (vind ik schrijnend) voorbeeld en nee, geen uitzondering. In Nederland hebben we vaak makkelijk praten.

Antwoorden (1)

Asielzoekers krijgen eerst een tijdelijke verblijfsvergunning voor 5 jaar. Dan wordt opnieuw gekeken of de asielzoeker nog bescherming nodig heeft. Is dat het geval, dan krijgt hij/zij een verblijfsvergunning voor onbepaalde tijd.

Wat jij wil voorstellen gebeurt dus al. Er zijn echter veel situaties waarin mensen decennia lang niet terug kunnen naar hun land van herkomst. Om die mensen de kans te geven om toch ergens een toekomst op te bouwen, wordt na 5 jaar een verblijfsvergunning voor onbepaalde tijd gegeven. Zou je dan weer een tijdelijke vergunning verstrekken waarbij mensen nooit verder dan een paar jaar vooruit kunnen plannen in hun leven, dan is dat niet alleen voor die mensen, maar voor de hele maatschappij, een probleem. Die mensen kunnen (nog) moeilijker aan een baan komen en zijn wellicht ook minder gemotiveerd om goed in te burgeren.
4 jaar geleden
paulus811
4 jaar geleden
Dank voor je antwoord. Dan heb ik het dus kennelijk altijd verkeerd begrepen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Wat er precies gebeurde bij het plaatsen van mijn reactie weet ik niet, de reactie verdween en zelfs mijn beeldscherm sloeg op zwart. Nog maar een keer geprobeerd.
@paulus811, ik weet natuurlijk niet hoe je het altijd hebt begrepen, maar de werkelijkheid is een beetje ander dan het theoretische antwoord, overgenomen van de publicatie van de Rijksoverheid, die soms niet weet hoe de eigen instanties en Ministeries werkelijk werken. Het is een prachtverhaal, maar niet voor insiders. Zelfs de procedure voor afgifte van de tijdelijke verblijfsvergunning kan jaren en jaren duren. In die tijd kunnen of mogen zij als ongedocumenteerde ook niet inburgeren. Dat een procedure vele jaren kan duren, ligt veel vaker niet dan wel aan de asielaanvrager. Al willen enkele politici ons dat laten denken als er weer eens een bijzondere afwijzing na jaren procederen, in de pers terecht komt.