Waarom wordt de scheepvaart buiten schot gelaten bij het reduceren van CO2?

Auto's, boeren, fabrieken, particulieren moeten allemaal aanpassingen gaan doen voor een beter milieu en minder uitstoot.
Waarom wordt er niets tegen de vervuilende scheepvaart gedaan?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.1K
ronron1212
4 jaar geleden
Je bedoeld de binnevaart?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
De zeescheepvaart is een mondiale sector. De regels en richtlijnen voor de zeescheepvaart worden internationaal aangestuurd via de vergaderingen van de IMO (de International Maritime Organization) de vroegere IMCO (Intergovernmental Maritime Consultative Organization).De IMO telt ongeveer 126 landen als lid.
Het kost reders van de derde wereld landen miljoenen om aan nieuwe internationale vereisten te gaan voldoen of te blijven voldoen. Hierdoor zal de IMO vaak niet aan de vereiste meerderheid komen om tot een overeenkomst te komen. Zo ja, dan duurt het jaren voordat een regel geïmplementeerd kan worden en hebben weer veel andere prioriteiten aan bod gekomen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
hebben weer veel ander prioriteiten aan bod gekomen moet zijn: moet zijn:
zijn er weer andere prioriteiten op het gebied van veiligheid en milieu.
De naleving binnen afzienbare tijd van het klimaatakkoord is wishful thinking.

Antwoorden (1)

Daar komt wel verandering in:
De internationale zeevaart is momenteel verantwoordelijk voor 2 procent van de wereldwijde uitstoot van CO2. Toch bleef de scheepvaart tot nog toe buiten schot van dwingende regelgeving en engagementen onder het klimaatakkoord van Parijs. Daar kwam recent verandering in, met de ‘Green Deal for Europe’ van de Europese Commissie. Dat plan om de Europese Unie tegen 2050 klimaatneutraal te maken bevat een voorstel voor de uitbreiding van het Europese systeem van emissiehandel (ETS) naar de scheepvaart.
Om de doelstellingen van het klimaatakkoord van Parijs te halen, is volgens de KVNR een versnelde reductie van CO2-uitstoot nodig. Vorig jaar werd door de IMO reeds een klimaatakkoord voor de zeevaart overeengekomen. Vanwege het mondiale karakter van de maritieme sector was dat een belangrijke stap. De CO2-uitstoot van de internationale zeevaart kan immers niet worden geregeld door individuele landen. De aankondiging van het fonds vloeit volgens de KVNR voort uit die klimaatovereenkomst.
Toegevoegd op 15 januari 2020 18:37: tekst
fremar
4 jaar geleden
ronron1212
4 jaar geleden
Nederland kan alleen niets doen aan de internationale scheepvaart de zee is echt iets anders.