Waarom wordt de scheepvaart buiten schot gelaten bij het reduceren van CO2?

Auto's, boeren, fabrieken, particulieren moeten allemaal aanpassingen gaan doen voor een beter milieu en minder uitstoot.
Waarom wordt er niets tegen de vervuilende scheepvaart gedaan?

Weet jij het antwoord?

/2500

Daar komt wel verandering in: De internationale zeevaart is momenteel verantwoordelijk voor 2 procent van de wereldwijde uitstoot van CO2. Toch bleef de scheepvaart tot nog toe buiten schot van dwingende regelgeving en engagementen onder het klimaatakkoord van Parijs. Daar kwam recent verandering in, met de ‘Green Deal for Europe’ van de Europese Commissie. Dat plan om de Europese Unie tegen 2050 klimaatneutraal te maken bevat een voorstel voor de uitbreiding van het Europese systeem van emissiehandel (ETS) naar de scheepvaart. Om de doelstellingen van het klimaatakkoord van Parijs te halen, is volgens de KVNR een versnelde reductie van CO2-uitstoot nodig. Vorig jaar werd door de IMO reeds een klimaatakkoord voor de zeevaart overeengekomen. Vanwege het mondiale karakter van de maritieme sector was dat een belangrijke stap. De CO2-uitstoot van de internationale zeevaart kan immers niet worden geregeld door individuele landen. De aankondiging van het fonds vloeit volgens de KVNR voort uit die klimaatovereenkomst.

Toegevoegd op 15 januari 2020 18:37: tekst
Bronnen:
https://www.standaard.be/cnt/dmf20191218_04772862

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100