Wat schrijft de etiquette voor t.a.v. het proosten in een klein gezelschap?

Ik heb in korte tijd twee keer meegemaakt dat er in een klein gezelschap ( met 4, respectievelijk 5 mensen) een drankje werd besteld of ingeschonken en vervolgens door de aanwezigen geproost werd, terwijl (nog) niet iedereen in het gezelschap een drankje had om mee te proosten. Ik ben van mening dat je pas gaat proosten als iedereen die zou willen proosten is voorzien van een drankje, of tenminste een drankje aangeboden heeft gekregen. Met proosten uit je de verbondenheid met elkaar en door dit te doen, terwijl niet iedereen die mee wil proosten een drankje heeft, sluit je mensen buiten. Toen ik later aan mijn vriend vroeg, zei hij dat hij dat helemaal niet als iets 'onfatsoenlijks' zag. Ik kan er niks over vinden op internet.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
3K
Edraket
4 jaar geleden
Ik heb vroeger in militaire dienst geleerd dat proosten alleen kan met alcoholische drank, of voor degenen die dit niet drinken met jus d'orange.
Het staat slordig als je op de koning proost met een kopje koffie in je hand.

Antwoorden (1)

De etiquette schrijft voor dat iedereen een gevuld glas, beker of kopje heeft.
Wat er precies in zit is niet belangrijk, dus een kind kan met chocolademelk proosten een geheelonthouder kan met thee/koffie of fris proosten en anderen met wijn / champagne / bubbles.
-------
Het idee van proosten is dat IEDEREEN meedoet en niemand wordt buitengesloten.