Is Jeangu Macrooy Nederlander?

Hij gaat NL op het songfestival vertegenwoordigen. Prima zanger en een leuke vent maar is hij wel een Nederlander? Hij is geboren in Suriname en pas 5 jaar in NL.
imo mogen er toch alleen Nederlanders ons land vertegenwoordigen?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.7K

Antwoorden (1)

Nee, hij is een Surinamer.
Maar er ligt geen restrictie op de nationaliteit van de artiesten, waardoor in sommige gevallen landen worden vertegenwoordigd door artiesten die niet de nationaliteit van dat land hebben. Een van de bekendste gevallen (alsmede een van de bekendste winnaars van het festival) was de Canadese Céline Dion, die in 1988 voor Zwitserland op het podium stond.
SimonV
4 jaar geleden
SentWierda
4 jaar geleden
Céline Dion is een bijzonder geval. Zwitserland moest een vertegenwoordiger hebben die Duits, Frans of Italiaans zingt - één van de officiele talen in het land. Omdat Céline Dion Franstalig is (Quebec, Canada) mocht ze Zwitserland vertegenwoordigen.
SimonV
4 jaar geleden
Vanaf 1999 werd deze taalrestrictie opgeheven en mochten liedjes in elke taal geschreven en gezongen worden. Als gevolg worden elk jaar veel liedjes geheel of gedeeltelijk in het Engels gezongen. In 2003, maakte België goed gebruik van de zogenaamde free language rule (vrije taalregel) en stuurde het liedje Sanomi in, in een voor het liedje verzonnen taal. Dit bleek succesvol omdat het liedje op de tweede plek eindigde, twee punten achter winnaar Turkije. De Nederlandse deelname Treble in 2006, zong ook in een verzonnen taal, en ook de Belgische deelname in 2008, O Julissi, werd in een verzonnen taal gezongen.
LeonardN
4 jaar geleden
Ik volg de relevantie van de reacties niet zo. @SimonV
1988 ligt voor 1999, dus dat is geen zinnig argument tegen dat van SentWierda lijkt me.
Céline Dion (waar ze ook vandaan kwam) MOEST Frans zingen, of een van de andere talen die in Zwitserland gevoerd werden. (maar dat is het hele punt niet) @SentWierda
Ik zie niet in waarom je Céline Dion als een bijzonder geval ziet. Wellicht kwam het niet vaak voor, maar iedere zanger uit elk land mag/mocht zich een liedje meester maken in een taal, en dan een land welke meedoet op het Eurovisie vertegenwoordigen die die taal als voertaal heeft. Het is niet zo, zoals je nu een soort lijkt te beweren dat de deelnemer uit een land moet komen welke ook deze taal voert. Kon een Italiaan op welke wijze dan ook Nederlands liedje zingen in 1987, dan mocht deze ook Nederland vertegenwoordigen. Wat Macrooy doet is een vergelijkbaar verhaal. Dit had voor 99 ook gemogen. Het is niet meer of minder bijzonder dan wat C. Dion deed in mijn ogen.
SimonV
4 jaar geleden
@LeonardN
“1988 ligt voor 1999, dus dat is geen zinnig argument tegen dat van SentWierda lijkt me.”
Ik had moeten beginnen met “Klopt.” Ik was het met hem eens, maar gaf een aanvulling dat het nu anders is geregeld.
LeonardN
4 jaar geleden
Ah :D, dat verklaart deel een. Vond trouwens net deze met meerdere gevallen (ook voor 1999) waarin deelnemers voor meerdere landen uitkwamen.
https://eurovision.tv/story/beyond-borders-the-singers-who-have-represented-multiple-countries
SentWierda
4 jaar geleden
@LeonardN. Céline Dion is in zoverre een bijzonder geval dat niemand haar ooit heeft overtroffen: zij is de meest succesvolle zanger/zangeres van buiten een deelnemend land. (Alleen Abba was nog succesvoller maar volledig Zweeds.) Meer dan 300 miljoen verkochte platen, meer dan 1000 shows in las Vegas.
Omdat Céline Dion ook Franstalig is (vanwege Quebec) kon ze Zwitserland vertegenwoordigen. Later heeft ze vooral Engelstalig furore gemaakt .