Bestaan er vrouwelijke massamoordenaars?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.6K
Pieterke
4 jaar geleden
Deze vrouw, mevrouw Breek, gaf in de 2e Wereldoorlog tientallen Joodse mensen aan bij de Duitsers en vermoordde ook meerdere van haar "geliefden". Haar zou je ook een massamoordenares kunnen noemen: https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=Mevrouiw+Breek

Antwoorden (2)

Seriemoordenaars zijn doorgaans van het mannelijke geslacht, maar er is ook een aantal vrouwelijke seriemoordenaars, veelal zogenaamde 'black widows' die systematisch hun partners/echtgenoten vermoordden.
Volgens Amerikaanse cijfers worden 17% van alle seriemoorden gepleegd door vrouwen. Dat is een minderheid, maar interessant genoeg zouden maar 10% van alle moorden gepleegd worden door vrouwen. Als we op deze cijfers vertrouwen, zijn vrouwelijke seriemoordenaars dus relatief gezien lichtjes oververtegenwoordigd.

Hoewel vrouwelijke seriemoordenaars net als hun mannelijke tegenhangers verschillende motieven kennen, zijn de meesten vrouwen te classificeren onder de ‘comfort killers’. Ze moorden vooral uit winstbejag en kiezen hun slachtoffers zorgvuldig uit in hun directe omgeving. Een goed gekend profiel binnen die comfort killers zijn de Black Widows, vrouwen die hun echtgenoten en minnaars vermoorden om daarna met hun levensverzekering of erfenis een comfortabel leventje te leiden. Hun geprefereerde methode is vergiftiging: het is proper, laat relatief weinig sporen na en is makkelijk te camoufleren als een ‘plotse ziekte’ of gewoon een hartstilstand.

“Vrouwen moorden vooral uit winstbejag en kiezen hun slachtoffers zorgvuldig uit in hun directe omgeving.”
Een schoolvoorbeeld van de Black Widow is de Japanse Chisako Kakehi. Op 70-jarige leeftijd werd ze ter dood veroordeeld voor de moord op haar vierde echtgenoot en twee van haar minnaars, maar vermoedelijk lag haar totaal dodental veel hoger.
fremar
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Maar ik bedoel een vrouwelijke MASSAmoordenaar. Dat is niet hetzelfde als een seriemoordenaar. Een massamoordenaar doodt heel veel mensen in één keer (bijvoorbeeld zo iemand als Adolf Hitler, Anders Breivik), en een seriemoordenaar doodt zijn slachtoffers één voor één.
ronron1212
4 jaar geleden
@TamarWillems Anders Beivik is een serie Adolf Hitler liet mensen vermoorden deed dat niet zelf.
Een massamoordenaar is iemand die een groot aantal mensen in één keer vermoordt, in tegenstelling tot een seriemoordenaar.
Er bestaan ook vrouwelijke massamoordenaars, zoals vrouwelijke zelfmoordterroristen. Maar die doen het eenmalig.
Hier een lijst van vrouwelijke massamoordenaars, zoals Olga Hepnarová, Priscilla Joyce Ford, Brenda Ann Spencer en Aileen Carol Wuornos:
https://shetterly.blogspot.com/2015/06/a-handy-list-of-female-mass-murderers.html
SimonV
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Maar Aileen Wuornos was toch een seriemoordenaar?
SimonV
4 jaar geleden
Scherp gezien. Klopt.