Mag een werkgever je tussentijds ontslaan bij halfjaar contract?

Ik heb een halfjaar contract gekregen en daarin staat dat ook de werkgever mij tussentijds mag ontslaan met een maand opzegtermijn. Mag dat? Ik dacht dat je tijdens een contract niet ontslagen mag worden. Mits je je natuurlijk aan de regels houd. Zelf heb ik een maand opzegtermijn als ik wil stoppen, dat is normaal.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2K

Antwoorden (3)

Ja, tussentijdse opzegging mag als die voorwaarde in de arbeidsovereenkomst staat. Overigens heeft de werkgever daarvoor wel een ontslagvergunning nodig van het UWV. Die kan alleen worden gegeven bij ziekte van 2 jaar of langer (niet van toepassing dus bij een halfjaarcontract) of bij aantoonbare slechte bedrijfseconomisch
e omstandigheden. De bepaling is dus een beetje theoretisch.

Er zijn echter nog andere vormen van "ontslaan" mogelijk bij een halfjaarcontract: ontslag tijdens de proeftijd (kan gedurende een bepaalde periode), op staande voet (kan altijd onder voorwaarden) en met wederzijds goedvinden (idem). Ontbinding van de arbeidsovereenkomst door de kantonrechter kan ook tussentijds maar dan moet er wel "een dossier liggen".
Toegevoegd op 15 november 2019 06:43: tekst
Computoon
4 jaar geleden
Een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd kan in principe niet tussentijds worden opgezegd, niet door de werkgever, maar ook niet door de werknemer.
Uitzonderingen zijn:
1. er kan worden opgezegd in de proeftijd, als er een proeftijd is overeengekomen.
2. er kan worden opgezegd als er sprake is van een situatie van ontslag op staande voet.
3. er kan worden opgezegd als er sprake is van een tussentijds opzegbeding.

Alleen als er sprake is van een tussentijds opzegbeding kunnen werkgever en werknemer dus tijdens de looptijd van de arbeidsovereenkomst tot opzegging overgaan.
De werkgever kan pas opzeggen nadat hij hiervoor toestemming heeft gekregen van het UWV Werkbedrijf. De werknemer heeft deze toestemming niet nodig.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
4. Er kan worden opgezegd wanneer er sprake is van bedrijfseconomische redenen.
5. Er kan worden opgezegd wanneer de werknemer de werkgever belangrijke informatie heeft onthouden of verkeerde info heeft verstrekt.
6. Er kan worden opgezegd bij een vaststellingsovereenkomst op verzoek van de werkgever.