Hoe groot is de kans dat ik geen nieuw paspoort krijg na 3 keer verlies?

Ik ben op het buitenland (op de dag dat ik terugvloog naar Nederland mijn paspoort verloren in het buitenland). Uiteindelijk mocht ik terugvliegen naar Nederland, doordat ik een kopie van mijn reisdocument op mijn telefoon had opgeslagen. Ik kwam in het weekend terug, maar toen het eenmaal maandag was ben ik gelijk naar het stadsloket gegaan om een vervangend reisdocument aan te vragen. Tot mijn schrik was dit mijn derde vermissing in een periode van 5 jaar. Hierdoor wordt ik een automatisch verdacht tot potentiële fraudeur en wordt er een onderzoek gestart. Ik heb in mijn 22 -jarig bestaan nooit misbruik gemaakt van mijn reisdocumenten. Ik maak mij erg zorgen en ik weet dat het stom van mij was om zo nalatig te zijn. Heeft iemand meer informatie over hoe zo een onderzoek verloopt en of de kans groot is dat een reisdocument mij geweigerd wordt?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (1)

Je moet er rekening mee houden dat het in ieder geval langer gaat duren voor je een nieuw document krijgt. De kans dat je geen nieuw exenplaar krijgt, is aanwezig. Drie keer verlies in vijf jaar is erg veel. Van de site van de Rijksoverheid:

raude met een paspoort of identiteitskaart? De politie doet onderzoek.

"In Nederland wordt veel fraude gepleegd met identiteitsbewijzen. Ze worden als vermist of gestolen opgegeven terwijl ze dat niet zijn. Sommige mensen gebruiken ze om zich als een ander voor te doen. Dat is een misdrijf. Om fraude te voorkomen, kan een melding van verlies of een aangifte van diefstal worden onderzocht. Bijvoorbeeld omdat u in korte tijd meerdere keren een rijbewijs, paspoort of identiteitskaart bent kwijtgeraakt of als gestolen hebt opgegeven. Bij twijfel aan de betrouwbaarheid van uw melding, is het mogelijk dat u geen nieuw paspoort krijgt. Wordt u verdacht van valse aangifte of andere strafbare feiten, dan stelt de politie een strafrechtelijk onderzoek in."
Correctie: bron is van politie
.
Zie ook de tweede bron. Als je naam wordt opgenomen in het "Register Paspoortsignaleringen" (wegens meervoudige vermissingen) kan het lang gaan duren voor je een nieuw exemplaar krijgt.
Computoon
4 jaar geleden
LeonardN
4 jaar geleden
+Nooit geweten dat dit zo'n probleem kan worden.