Kan je de gemeente inschakelen bij geluidsoverlast door een onbekende bron?

Wij en de buren horen elke nacht een brommend geluid, dit is zo'n 15 seconden lang en daarna is het een minuutje stil waarna het weer opnieuw begint.
We gokken dat het afkomstig is van het elektriciteits kastje in de straat.
Hoe kan je dit aankaarten bij de gemeente?
Met het raam open slapen is vrijwel niet te doen.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.7K
Bordensteker
4 jaar geleden
Ga ’s nachts eens echt goed bij dat elektriciteitskastje in de straat luisteren. Als je een schroevendraaier met het blad tegen het kastje houdt en met het handvat tegen je oor, dan kun je vaak beter de trillingen en geluiden horen die uit een kastje of achter een deur vandaan komen. Als een kastje hoog hangt, kun je zelfs een bezemsteel gebruiken om de trilling tegen je hoofd bij je oor door te laten klinken. De stok geleidt het geluid veel beter dan lucht. Als het uit een kastje van de stroomvoorziening komt, dan lijkt me de netbeheerder de verantwoordelijke instantie. Het zou wellicht ook een gemeentelijke lantaarnpaal kunnen zijn die om de zoveel tijd even uitgaat en dan weer herstart. Maar dan zou je verwachten dat de samenhang met het doven en weer aangaan opgevallen zou zijn.
Of een koelaggregaat op het dak van een nabije supermarkt. Maar verder weet ik niet meteen andere bronnen van storend nachtelijk geluid.

Antwoorden (1)

Dat is niet zo ingewikkeld. Je gaat naar het gemeentehuis (als het geopend is, dat is per gemeente verschillend). Bij de balie vraag je welke afdeling zich daarvoor leent en maakt een afspraak. Je kunt dit ook telefonisch doen, of schriftelijk, maar mensen in de ogen kijken heeft meer effect.
Dan leg je het probleem voor aan de desbetreffende ambtenaar. Maak thuis een lijstje met momenten waarop het geluid hinderlijk is. Verzamel namen van alle omwonenden die er ook van wakker liggen. Hoe meer mensen, hoe groter de kracht van je klacht.
De gemeente moet hier naar kijken of het doorspelen aan de instantie waar het thuishoort. Je hoort daar een schriftelijke bevestiging van te krijgen. En dan maar hopen dat er goed naar gekeken wordt. Hang aan de bel als het te lang duurt. Succes.