Wat heb je allemaal nodig om een ww uitkering aan te vragen?

Ik heb mijn digid al. Welke informatie moet ik nog meer verzamelen om een ww uitkering aan te vragen?
Loonstroken? En welke dan en hoeveel?
Bankafschriften of iets?
Sorry ik weet dit echt niet en ga voor het eerst van mijn leven een uitkering aanvragen. Ik heb namelijk vernomen van anderen dat het niet zo eenvoudig is allemaal. Aangezien ik een pc noob ben zal het lastig zijn voor mij. Ik ben bang dat ik het fout doe en niets krijg of later veel terug moet betalen. Ook begreep ik dat die site vaak problemen heeft of slecht werkt, klopt dat? Ik vind het een beetje spannend..
Ik wil me dus goed voorbereiden voor ik er echt aan begin. Dus welke info en welke papieren moet ik allemaal van te voren klaar leggen?
Ik hoop dat iemand mij deze info kan geven. Bedankt alvast!

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
14.7K
ronron1212
5 jaar geleden
Die site werkt prima gewoon inloggen en dan zie je het vanzelf. ww aanvragen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Maar welke papieren, info, documenten heb ik nodig TIJDENS de aanvraag?

Antwoorden (2)

Wat je nodig hebt om alles goed te kunnen invullen is
Houd in ieder geval de volgende stukken bij de hand:

uw laatste loonstrook;
uw laatste arbeidscontract;
uw rekeningnummer.
ronron1212
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Is dat voldoende? Dan klinkt het minder lastig als men mij verteld heeft.
ronron1212
5 jaar geleden
Het is niet lastig en alles wat je moet invullen valt wel mee. Neem gewoon even de tijd en de weg wijst vanzelf.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Oke. Heel erg bedankt RonRon1212. Je hebt me iets gerust gesteld!
En na het aanvragen? De sollicitaties doorsturen, je uren die je wel gewerkt hebt? Is dat lastig straks? Als het mee zit heb ik volgende week iig weer werk via uitzendbureau. Maar dat is met 0 uren dus kan het zijn dat ik aanvullend een ww kan hebben. Is dat ingewikkeld?
ronron1212
5 jaar geleden
Als je steeds alles goed lees en goed invult is het geen enkel probleem
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dank je wel! Plus!
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Het is gelukt!
ronron1212
5 jaar geleden
Je werkmap is voor sollicitaties en communicatie en je cv.
De andere map voor je loon aangifte maandelijks moet je daar invullen of je nog hebt gewerkt of niet
Tijdens het voorbereiden (voor je de echte aanvraag doet), moet je inderdaad een DigiD hebben. Verder vragen ze of je al jouw arbeidsverleden kunt controleert op uwv.nl. Bij MijnUWV kijk je of de gegevens kloppen. Dit die je ook met jouw DigiD. Het tweede punt dat je moet doen, is op werk.nl (hier vraag je ook ww aan) je cv plaatsen. Het derde punt is dat je je al inschrijft bij bijvoorbeeld het uitzendbureau.
Nu kun je je officiële ww aanvragen.
Dit kan pas vanaf 1 week voor de eerste ww-dag. Eerder zijn de salarisgegevens namelijk niet bekend, waarop de uitkering gebaseerd wordt. Deze uitkering vraag je aan bij werk.nl.
Nu moet je inderdaad naast je hebben liggen: DigiD, IBAN-rekeningnummer en de exacte datum waarop je werkloos wordt. Hieraan ben je ongeveer een half uur kwijt.
Deze aanvraag wordt meteen bevestigd via een e-mailbericht. Deze mail bevat ook weer informatie over wat je nu weer moet doen: tips voor vinden van een baan, gebruik van MijnUWV en Mijn Werkmap.
De status van de aanvraag kun je inzien met DigiD op MijnUWV.
In Werkmap (inloggen DigiD) krijg je tevens taken: cv aanmaken (kun je al vooraf doen), zoeken vacatures, doorgeven sollicitaties, contact adviseur werk, volgen van training etc.
Via een brief krijg je de officiële beslissing.
Hierna begint de volgende stap:
Sollicitatieplicht (4 keer per 4 weken), inkomstenopgaven (ook indien je geen andere inkomsten ontvangt!).

Als ik jou was, zou ik nu al gaan naar: stappenplan ww.
Je vult dan al de datum in wanneer je ontslagen wordt. Als je wilt, krijg je dan ook bericht wanneer je de uitkering moet aanvragen.
In de link zie je het stappenplan staan. Dit plan kun je ook printen als je dat fijn vindt.

Heel veel succes!
Het stappenplan zet ik er zo bij:
https://www.werk.nl/werk_nl/werknemer/uitkering-aanvragen/ww
Klik op de link.
Klik op: Gebruik dan het Stappenplan WW.
Klik op: + Stappenplan WW.
Klik op: Stappenplan WW.

Alles staat precies in de goede volgorde op een rij.
Toegevoegd op 10 april 2019 13:41: tekst
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bedankt! Dat van het uitzendbureau en je cv doe je pas na je aanvraag van je ww? Dus eerst met je loonstrook, contract, rekeningnummer de ww aan ragen. Dan later pas de rest? Ik sta al bij uitzend ingeschreven. Ook al sollicitaties gedaan.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Op werk.nl, waar je je ww aanvraagt, kun je al voor de aanvraag een cv opstellen, maar dan kan ook meteen na de aanvraag. Dat je al staat ingeschreven bij het uitzendbureau en al solliciteert, is super. Dat kun je dan ook na de aanvraag vermelden.
Cv en uitzendbureau en sollicitaties komen in de Werkmap.
Maak je niet te druk. Het gaat je lukken en je bent al heel goed bezig!
Print desnoods de lijst en vink af.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Een cv heb ik al. Vernieuwd en al. Die upload ik dan gewoon. Bedankt!
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Goed bezig ;-)
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Het is gelukt! Cv ook al geupload. Dit weekend voeg ik sollicitaties toe die ik al gedaan heb en de inschrijving bij uitzendbureau’s. (3 al)
Het aanvragen was makkelijker als gedacht ende rest (cv en soll) was wat lastiger maar ook gelukt.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Knap van je!
Zo zie je dat je vaak meer kunt dan je denkt en dat mensen zich vooraf (ik ook!) vaak 'zorgen' maken, die niet hoeven.
Nou hopen dat je snel weer aan de slag kunt (duimen allemaal op GV)