Waarom moet je wasmachines delen in appartementen in GGZ?

Meestal zit in een appartement van een GGZ instelling een eigen keuken met sanitair en een woon- en slaapgedeelte maar geen eigen wasmachine. DE wasmachine staat dan in een gezamelijke ruimte. Waarom geen eigen wasmachine in elk appartement?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.3K
Ritsuka
5 jaar geleden
Ik gok dat het teveel stroom kost
bamibal
5 jaar geleden
@Ritsuka: dat denk ik niet. Eén machine die twee wasjes draait, gebruikt ongeveer net zoveel stroom als twee machines die één wasje draaien. Ik denk dat het meer te maken heeft met de kosten voor de aanschaf en onderhoud van de machines en het aanleggen van aan- en afvoer.
SimonV
5 jaar geleden
Een eigen wasmachine is kostenverhogend voor de GGZ en niet per se noodzakelijk.
Er zijn bestaan overigens ook appartementen met wasmachine.
SentWierda
5 jaar geleden
Twee redenen: ruimtebesparing en aanschafbesparing.
Tien (of acht of vijf) wasmachines die zo nu en dan worden gebruikt tegenover één gedeelde wasmachine die intensief wordt gebruikt.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bijna overal is dit zo. Ik denk de reden hierachter is het besparen van extra uitgaven. Een wasmachine gebruik je niet elke dag dus ik denk vanuit die richting. Het kunnen ook andere reden zijn, maar ik ben nooit echt opzoek gegaan.

Antwoorden (1)

Geldbesparing.
Wasmachines staan namelijk het grootste deel van de dag stil; 10 mensen kunnen makkelijk een wasmachine delen. Wat er niet staat, kan bovendien ook niet kapot -iets dat in GGZ instellingen met verwarde cliënten soms ook een relevante overweging is.
Dit geldt tot op zekere hoogte ook voor keuken en sanitair, maar bij sanitair speelt het privacy argument een voorname rol; bij koken bovendien dat delen van een keuken lastiger is, omdat de meeste mensen rond dezelfde tijd koken (wassen kan achter elkaar). Koken (en eten) heeft bovendien, meer dan wassen, een belangrijk emotioneel aspect.
5 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
Geen idee waar die -ongemotiveerde- min op slaat !
Plus van mij !