Wat is het specifieke verschil tussen een geloof en een sekte?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.8K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Er zit geen specifiek verschil tussen.
Het blijft toch een kwestie van geloof, geloof ik.
Dit antwoord zal wel weer geen antwoord zijn, vandaar hier de copy.
Castle
5 jaar geleden
Die grens kan erg dun zijn. Er is geen duidelijke definitie te geven hierdoor. Zelf zie ik een sekte als een religie die of niet geaccepteerd is door de maatschappij of op zijn minst ongebruikelijk. Er zijn verschillende soorten sektes. Er zijn er die noemen ze 'Doomsday cult' (geloven in catastrofale uitkomst van de aarde), persoonlijkheid (hierbij gebruikt de leider de media,propaganda en alles zodat mensen hem als leider verheerlijken), racistcults, politiek gemotiveerde, etc.
Zoals ik al zei. De scheidslijn is erg dun en een echt duidelijke definitie moet ik nog tegenkomen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
https://ejbron.wordpress.com/2016/03/08/long-read-religie-of-sekte-algemene-kenmerken-en-de-meest-voorkomende-eigenschappen-van-sektes/

Antwoorden (1)

Volgens mij is een geloof algemeen, zoals de bijbel, en is een sekte een groep die er vaak bepaalde afwijkende ideeen op nahoudt, waardoor de sekte zich "buitensluit" ten opzichte van de rest, vaak met extreme straffen als je de sekte verlaat
Voor "Bijbel" mag je ook "mainstream christianity" lezen, zeg maar het gewone christendom
Toegevoegd op 23 februari 2019 22:52: tekst
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
"zoals de bijbel," De bijbel is een boek, geen groepering. Er zijn veel groeperingen ontstaan aan de hand van interpretatie van de bijbel. Sommige van die groeperingen noemen we sektes anderen niet. Andere zijn twijfelgevallen, soms is de scheidslijn subjectief. Jehova getuigen zijn zo'n groep die zich in eerste instantie baseren op de bijbel, maar erg op een sekte lijken. Duidelijker geval is wellicht de sekte van David Koresh. Maar nog mooier:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Sekte#Etymologie
Ook de vroege christelijke kerk werd met deze term aangeduid.[8] Hoe dan ook de bijbel als basis geeft geen garantie dat de club mensen die hem aanhoudt niet als sekte gezien wordt.
KennisDelen
5 jaar geleden
I disagree :-)
Mainstream christianity is wat mij betreft geen sekte.
Ik zie de bijbel overigens als 1 geheel.
KennisDelen
5 jaar geleden
En de Jehovagetuigen wijken op sommige punten af van de "gewone" bijbel, dus mee eens
KennisDelen
5 jaar geleden
Met "Ik zie de bijbel overigens als 1 geheel" bedoel ik overigens: ik zie degenen die de bijbel als richtlijn hanteren, als groep(en) (nl. christenen, en joden)
LeonardN
5 jaar geleden
Je min is er dus omdat je onhandig omspringt met woorden. Al zou je het woord bijbel vervangen met "mainstream christianity" zou het in mijn ogen een zinnig antwoord zijn. Nu komt het heel vreemd over. En de Jehovagetuigen wijken op sommige punten af van de "gewone" bijbel, dus mee eens Niet volgens jehovagetuigen.