Wanneer behoor je tot de laag opgeleiden?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Oja
5 jaar geleden
Laagopgeleid versus hoogopgeleid staat wel ter discussie, omdat het ene een duidelijk negatieve bijklank heeft t.o.v. het andere. Ook werkt het stigmatiserend. Het blijkt in de praktijk vaak dat de zg. laagopgeleiden zich veel moeten bijscholen om de ontwikkelingen binnen hun vakgebied te kunnen blijven volgen m.n. in de techniek. De lonen bij een aantal functies tussen laag- en hoogopgeleiden ontlopen elkaar ook niet meer zoveel.
Ik vind deze 2 termen ook veel te stringent, mits de term 'middelbaar opgeleid' ertussen wordt gevoegd. Maar ja, wie ben ik?
Z512099
5 jaar geleden
@Oja, volledig mee eens.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Oja, er wordt in de Kamer overwogen om praktisch of theoretisch opgeleid te gebruiken.
Heeft ook voor-en nadelen maar werkt bij algemeen gebruik minder stigmatiserend.

Antwoorden (1)

vbmo en mbo en daaronder wordt laag opgeleid genoemd.
ronron1212