Wie is of word er aansprakelijk gesteld bij een spoorwegongeval?

De meeste spoorwegongevallen worden veroorzaakt door risicovol gedrag van mensen. Dus mensen die mog even snel onder de slagbomen door gaan etc.

https://www.spoorpro.nl/materieel/2015/12/09/jaarverslag-spoorveiligheid-meeste-ongevallen-op-overwegen/

Behalve dat het vreselijk is zo een “ongeluk” kost het ook een hele hoop geld. Treinen vertraagd, schade aan materiaal, opruimen lichaamsdelen/lichaam, trauma machinist en omstanders, politieonderzoek en meer.
Nu vraag ik mij af wie die kosten dan betaald? En wie er officieel aansprakelijk word gesteld voor zo een “ongeval”.
Familie van de doorloper? Of wie?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
5.2K

Het beste antwoord

De erfgenamen van degene die de schade heeft veroorzaakt, als de veroorzaker zelf is omgekomen. Als de veroorzaker een AVP heeft/had kan het in veel gevallen daarmee afgehandeld worden. Als het aan de NS ligt vaak niemand

Normaliter wordt de veroorzaker van een ongeluk aansprakelijk gesteld voor de ontstane schade, dat kan ook nog steeds nadat hij is overleden*, de erfgenamen (als zij de erfenis niet-beneficiair aanvaarden) draaien dan op voor de ontstane schade. Je kunt hen dan als aansprakelijk beschouwen (niet schuldig natuurlijk).

*De NS vindt dit niet altijd gepast en gaat dus niet altijd proberen de schade te verhalen.

---
https://www.rechtswinkel.nl/antwoorden/34445/onze-broer-heeft-afgelopen-dinsdag-zich-voor-de-trein-geworpen-en-dus-zelfmoord-gepleegd-is.html
Een erfgenaam is een rechtsopvolger onder algemene titel. Dat betekent dat deze niet alleen het recht heeft op het vermogen, maar ook aansprakelijk is voor alle schulden van de overledene. In beginsel kan de spoorwegmaatschappij - of diens verzekeraar - de schade van de zelfdoding van verhalen op de erfgenamen. Of dit daadwerkelijk gebeurt is mij onduidelijk. In 2002 vond de NS deze actie nog 'ongepast

http://www.volkskrant.nl/dossier-archief/ook-zelfdoding-leent-zich-voor-sommen~a713564/

Dat is inmiddels 13 jaar geleden. Ik raad u in ieder geval aan om de eventuele erfenis van uw broer beneficiair (alleen als er baten zijn) te aanvaarden. Hiervoor moet u naar de griffie van de rechtbank in het arrondissement waar u woont.
---
Nog even het stukje van de NS:
In Nederland hoeven nabestaanden zich geen zorgen te maken dat zij na de zelfdoding van een naast familielid nog een rekening in de bus krijgen ook. "Wij vinden het niet gepast om bij dergelijke tragische gebeurtenissen de toch al zwaar getroffen nabestaanden achterna te lopen met een rekening", zegt NS-woordvoerder John Krijgsman.
---
Stukje België NMBS:
Het Belgische College van procureurs-generaal heeft onlangs beslist dat de politiediensten onmiddellijk de naam van het slachtoffer mogen meedelen aan de spoorwegmaatschappij, zodat deze bij nabestaanden de schade kan verhalen.
---
Of de schade uiteindelijk betaald wordt door de familie hangt dus nog wel van een hoop factoren af.
-gaat de gedupeerde (NS/NMBS) proberen schade te verhalen
-wordt de overledene als aansprakelijke gezien
-aanvaard de familie de erfenis (beneficiair of niet)
-had de veroorzaker een AVP
5 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Verantwoordelijk is degene die het ongeval veroorzaakt dus die zal moeten betalen hopelijk is degene ook verzekerd en zal de verzekering moeten betalen.
ronron1212
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Diegene is dood dus kan dat niet betalen.
LeonardN
5 jaar geleden
@manonnetje33 Dat heb je ten eerste niet expliciet vermeldt en dat maakt volgens mij ook niet uit. De kosten kunnen gewoon verhaald worden en de familie zal dus minder van de erfenis ontvangen. Of als de erfenis enkel schuld was, of door deze actie een schuld wordt, dan ligt het er aan of de familie de erfenis aanvaard (en hoe). Ik weet niet zeker of dit ook altijd gebeurt. Ik denk dat je beter de vraag kan stellen; Kan iemand na zijn dood nog opdraaien voor de schade die hij heeft veroorzaakt ten tijde van zijn doodsongeluk.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Als ze lichaamsdelen en lichaam moeten opruimen is diegene best wel dood.
Erfenis? Gaan ze dan 10, 20, 30 jaar wachten met schade verhalen? Lijkt mij niet. Voor mij is dit geen juist antwoord. Klinkt verzonnen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Kort en duidelijk antwoord. +
ronron1212
5 jaar geleden
Manonnetje33 dat is wat jij denkt of wil horen.
LeonardN
5 jaar geleden
+Ben ook benieuwd naar de uitleg van alle minnen.