Wat is positief aan wonen in Nederland?

Er wordt geklaagd over " normvervaging", " hufterigheid", en niet te vergeten het weer, het gebrek aan ruimte en natuur. Is het gras groener over de grens of hebben wij toch gewoon oogkleppen op? En volgens een programma laatst op de VPRO over depressie schijnt dat 800.000 mensen aan de antidepressiva zitten... Terwijl er in de krant staat dat wij tot de gelukkigste mensen van de aardbol worden beschouwd. Tijd om te emigreren? (;
Graag zoveel mogelijk voorbeelden over Nederlandse cultuur, natuur en de samenleving!

Toegevoegd na 55 seconden:
Voorbeelden in positieve zin dus!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry, ik kan je niet helpen ; ik ben nog dagelijks blij dat ik er weg ben, en vooral op de dagen dat ik er moet zijn ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar jij had het ook extra rot getroffen, toch? Ik ben nog elke dag blij dat ik er teruggekeerd ben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mwah, de laatste twee jaren waren eigenlijk al NADAT we het besluit hadden genomen (ooit, op termijn) Nederland te verlaten, inmiddels alweer een jaar of tien geleden. Hadden we de koop toen al doorgehakt, dan was ons dat nog bespaard gebleven en hadden we al die jaren al hier kunnen genieten. Oh ja, Duitsland heeft één nadeel (althans het enige dat ik na bijna een jaar tot nu toe heb kunnen ontdekken) : ze hebben hier géén lekkere chips. Maar dat is dan ook echt het enige.

Het beste antwoord

Alles is natuurlijk relatief, en op onderstaand is vast vanalles af te dingen, maar als je een paar jaar in een bananenrepubliek gewoond hebt, weet je het weer:

Nederland heeft:
Een prachtige natuur
Een goed sociaal vangnet
Goede scholen
Uitdagende banen
Goed gesorteerde winkels en supermarkten
Veel cultuur
Een terrasjescultuur
Markten
Veel historie
Veel buurlanden waar je met de auto naar toe kunt om eens wat anders te zien
Mooie eilanden
Openbaar vervoer dat redelijk werkt
Een heerlijk klimaat, van alles wat in plaats van alleen maar warm of alleen maar koud. Als je van afwisseling houdt, zit je hier prima.
Goede salarissen
Vriendelijke mensen
Fietspaden
Een rijk verenigingsleven

En niet het minst belangrijke: mijn familie woont er en mijn worteltjes zitten er in de grond.

Ik kan ook wel wat nadelen opnoemen, maar daar vroeg je niet om ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Benoem de nadelen van Nederland eens bij deze vraag dan als je wil?
http://www.goeievraag.nl/vraag/belangrijkste-redenen-mensen-besluiten-emigreren.118161
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, Nederland heeft in elk dorp of elke stad wel een duidelijke kern waar je lekker een biertje kunt drinken en mensen kunt ontmoeten /kijken vanaf het terras.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja. Een mooi lijstje, daar kan ik wat mee!

Andere antwoorden (6)

Goede CAO, goede arbeidsvoorwaarden. Geen tekort aan wat dan ook. Iedereen heeft mogelijkheden op een baan (Je moet wel bereid zijn * baantjes aan te nemen; maar goed; In Idia werken mensen ook gewoon als schoenpoetsen, afval sorteerder etc). Geen echte armoede.

Recht op vakantie, zwangerschapsverlof, huursubsidie, hypotheek ondersteuning.

Weinig religieuze conflicten. 60 jaar oorlogsvrij.

Noem maar op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nederland is een vrij land, je mag je mening dus uiten.

Dat is eigenlijk de enige die ik kan bedenken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vrijheid is een ander woord voor "niets meer te verliezen"
In Nederland Je mening uiten ? dat dacht ik niet en vrijheid met duizenden regeltjes en beperkingen ? is dat vrijheid
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
....het enige? Zoveel landen kunnen zich ook hierin onderscheiden.
Dat alles binnen redelijk korte tijd bereikbaar is....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nederland heeft
-een vooruitstrevende cultuur qua mensen met beperkingen, er kan eea geregeld worden
-steden en dorpjes, bos, zee, weiland en eiland
-toch veel goede voorzieningen, al wordt eraan gemorreld
-vrijheid van meningsuiting
-alles op afzienbare afstand
-mogelijkheden om je te ontwikkelen qua studie en hobby
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind dat de mannen en vrouwen in Nederland respectvol met elkaar omgaan, over het algemeen dan..... Mannen nemen vrouwen vrij serieus, ze gedragen zich niet als haantjes ( jahaaa er zijn uitzonderingen!) We zijn behoorlijk geemancipeerd maar je bent ook vrij om te zeggen dat je parttime wilt werken ivm kinderen en het huishouden. Niemand kijkt raar op. in andere landen is het alles of niks, niet zeuren over kinderen naar school brengen etc anders neem je maar ontslag.
Oh ja en wat betreft Australie, mooie natuur, heerlijk buitenleven, lekker ontspannen, maar wel een beetje hilliebillie hoor ( ik heb even geen andere beschrijving) waar ik dit op baseer? bijvoorbeeld dat er van die kroegen zijn waar uitsluitend mannen komen, getver wat macho.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een goeie vraag, hoop dat ik je ook zo'n goed antwoord kan geven, want ik woon in Israel...geen makkelijk land, maar heel erg mooi weer over het algemeen, en de mensen zijn er erg behulpzaam en gezond nieuwsgierig.

Op Nederland terug te komen, ben er nu bijna 8 jaar weg, en elke keer als ik in Nederland kom valt het me op hoe mooi groen ons Kikkerlandje wel is.

Nederland is multicultureel, voorzieningen zijn goed...
Cultureel is er veel te doen, theater/musea etc...

Samenleving is over het algemeen dragelijk...het ligt er aan wat je zoekt, waar je woon/werk...
Ik denk/weet dat mensen vaak depri zijn omdat ze te veel werken, te weinig vrije tijd hebben en te snel naar middelen grijpen. Maar als je je tijd goed verdeeld, werk/vrije tijd etc, kan je heel gelukkig worden/zijn in Nederland.