Is er op internet ergens een inkijk exemplaar beschikbaar van een reclasseringsdossier?

Desnoods geanonimiseerd.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1K
Amadea
5 jaar geleden
Nee, dat lijkt mij onmogelijk. Alleen verslagen van rechtszaken staan geanonimiseerd op internet. Maar hoe het een veroordeelde verder vergaat zijn privégegevens.

Antwoorden (1)

Wat verstaat men onder een reclasseringsdossier?
Het doel van een reclasseringsdossier is in Nederland en België verschillend.
In Nederland wordt een reclasseringsdossier samengesteld door een reclasseringsambtenaar in opdracht van het OM tijdens het voorarrest en wordt bij het strafdossier gevoegd. De rechter neemt de inhoud mee bij de bepaling van de strafmaat.

In België is een reclasseringsdossier het dossier dat wordt opgesteld door de Psychosociale dienst (de PSD) van de DG EPI (Directoraat Generaal Penitentiaire Instellingen) tijdens de detentie. In Nederland is dat het penitentiaire dossier.
Het dossier bevat de rapportages en vermeldingen van de begeleiding vanaf de binnenkomst en gedurende de detentie van de gedetineerde. Hoe het advies en de voorbereiding voor een voor vervroegde vrijlating met of zonder elektronisch toezicht plaatsvindt. (Of juist een advies voor verlenging van de detentie).
Aan de hand van dit rapport kan de gedetineerde de vervroegde vrijlating of een voorwaardelijke invrijheidsstelling met of zonder elektronisch toezicht aanvragen.
Beide zijn het dossiers met medische gegevens die niet openbaar zijn. Er vindt geen publicatie plaats op Internet zoals met geanonimiseerde uitspraken van rechtszaken gebeurt, waarbij ook geselecteerde publicatie plaatsvindt aan de hand van bepaalde selectiecriteria.
Onderzoekers kunnen wel de beschikking krijgen over reclasseringsdossiers, maar allemaal geanonimiseerd. Drs Marigo Teeuwen, sociologe en afgestudeerd op het onderwerp criminaliteit onderzocht 120 reclasseringsdossiers voor het onderzoek Zware bagage en het schrijven van het boek Verraderlijk gewoon.
Ook het CBS krijgt de rapporten ter inzage en bestudering.
Op grond van de CBS-wet mogen de verzamelde gegevens over personen niet tot
individuele personen te herleiden zijn. Ook zij krijgen de dossiers geanonimiseerd en in een bewerkte vorm.
Inkijkexemplaren van penitentiaire dossiers en reclasseringsdossiers worden niet verstrekt. Ook gedetineerden hebben een rechtspositie
Toegevoegd op 25 september 2018 20:14: bron, tekst