Wat zijn de stappen voor het aanvragen van een patent?

Wat zijn de stappen, als je een goed idee hebt en daar een patent voor wil aanvragen. Waar begin je met zo'n idee. Heeft iemand een stappenplan of wie weet hoe je dit het best regel en waar je dit moet doen.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.8K

Antwoorden (1)

Uiteraard begint alles met het indienen van de octrooiaanvraag. Vervolgens moet je binnen 13 maanden een verzoek tot onderzoek naar de stand der techniek indienen. Doe je dit niet binnen dertien maanden na de aanvraag, dan vervalt deze.

Ongeveer zes tot negen maanden nadat je de octrooi aanvraag hebt ingediend ontvang je de onderzoeksresultaten en tot maximaal 2 maanden nadat de onderzoeksresultaten zijn uitgegeven kan je de aanvraag herschrijven of aanpassen.

Uiterlijk 18 maanden na de datum dat je jouw octrooi hebt ingediend wordt dit gepubliceerd in het Nederlandse octrooiregister. Daarna wordt het 20-jarig octrooi verleend.

Hoe kan je octrooi aanvragen in Nederland?
De procedure voor het aanvragen van patenten in Nederland kent vijf stappen, te weten:

Octrooi aanvraag indienen
Verzoek onderzoek naar stand van de techniek
Uitgifte onderzoeksrapport
Eventueel herschrijven of aanpassen van de aanvraag
Verlening octrooi voor 20 jaar
(http://mijnoctrooi.rvo.nl/bpp-portal/home)
fremar