Loon naar werken?

Kun je zeggen dat Nederland een rechtvaardige inkomensverdeling kent? Of verdient de één duidelijk teveel en de ander te weinig?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Ha, die Genj;

Het is altijd erg moeilijk om te beoordelen of een topbestuurder zijn geld ook echt 'verdient'. Als iemand slim genoeg is om zulk belangrijk werk te doen dan werkt hij naar zijn beste kunnen, maar dat kan voor de laagstbetaalde in datzelfde bedrijf ook opgaan. Is het dan rechtvaardig dat twee mensen die ieder naar hun capaciteiten werken een inkomen hebben dat tot wel een factor 200 scheelt? In dat licht vond ik het FNV-discussiestuk dat voorstelde dat de maximale spreiding van lonen in een bedrijf de factor 50 mocht bestrijken wel een interessant punt. De hoogste bestuurder van mijn werkgever was vorig jaar goed voor vijf miljoen, maar ik denk niet dat de receptionistes een ton vingen dat jaar....
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Persoonlijk vind ik dat productiewerkers wel wat meer mogen verdienen t.o.v. bankdirecteuren. Ik heb een tijdje productiewerk gedaan... Vreselijk.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Alhoewel de meeste ambtenaren teveel verdienen met het werk wat ze doen zijn er ook wel die wel goed werken en moeten lijden onder de grappen erover door slecht werkende collega's. Het zou niet per functie moeten gaan, maar ook inzet zou mee moeten tellen.
(Ambtenaren was gewoon een makkelijk voorbeeld, trek je er niet teveel van aan ;))
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Van werken word je niet rijk, dus als je daaraan begint dan weet je de uitkomst... De regering speelt sim-city met ons... Ze maken ons een beetje ontevreden, maar niet teveel. Je kunt beter 1 euro stelen van 16 miljoen mensen dan 1000 euro van een paar rijken...
Dus het is niet goed verdeeld, maar dat was al eerder zo en er zijn landen waar het verschil veel groter is...
Van de andere kant, waar praten we over, we hebben allemaal internet, verwarming koud en warm stromend water enz enz... Wij zijn allemaal rijk, en we zijn de trotse bezitters van een menselijk lichaam, hoe dom kun je zijn dat als je leeft, je in Nederland jezelf arm kunt voelen...

:-)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
gezien de momenteel weer veel besproken bonussen denk ik dat de verdeling ver te zoeken is.

Zo zou bijvoorbeeld een vuilnisman die in 15 jaar zijn rug om zeep helpt tegen een minimum inkomen zou tegenover een topmanager die vier keer per jaar op vakantie gaat en een groot deel van zijn werk uitbesteed best wat meer mogen verdienen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit is een kwestie van marktwerking, van vraag en aanbod.

Beroepen die een hoge investering in opleiding vragen, resulteren ook in hoger loon. Anders zouden te weinig mensen bereid zijn te investeren (tijd en geld).

Eigenlijk heeft het weinig met de werkelijke inspanning te maken. Daarom lijkt het vaak onrechtvaardig, maar het is een resultante van het systeem waarin we leven.

Dus eigenlijk is de vraag of dit systeem rechtvaardig is. Ik denk van wel, maar daar verschillen de meningen over. Ik ben niet overtuigd van de werking van bijv. een communistisch systeem, getuige de sovjet unie, DDR, etc.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een korrekte evenwichtige spanningscoefficient mag zeker niet meer dan 30 bedragen. Dus als iemand 2000 euro netto verdient mag het hoogste inkomen niet meer bedragen dan 60000 euro. Daarenboven is het eigenlijk niet echt sociaal verechtvaardigd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is volstrekt gerechtvaardigd hoe de lonen in Nederland zijn verdeeld. Dit is namelijk nog steeds in de CAO afgesproken. Waar iedereen over valt zijn de prestatie bonussen die nog wel eens exorbitant hoog kunnen zijn...

En als ik gewoon even naar mijn eigen inkomen kijk dan kan ik oprecht concluderen dat ik een modaal inkomen heb. Hier werk ik alleen wel als ZZP'er 60 uur in de week voor en ook 7 dagen in de week...

En als ik kijk naar het bedrijf van mijn vader dat al 34 jaar bestaat. Dan vind ik dat die man best 1 miljoen per jaar mag verdienen, waarvan 8 ton aan premies. En als ik kijk naar de multi-national van mijn ooms die al 60 jaar bestaat dan vind ik dat zij best wel 1 miljoen per jaar mogen verdienen...

Jullie zien één ding over het hoofd. En dat is dat die mensen die tegenwoordig van die exorbitante bonussen krijgen daar niet alleen erg veel voor werken. Maar dat zij vaak ook al een heel lange carrière achter de rug hebben. En ook zij zijn ooit met een krantenwijkje begonnen. So am I...