Waarom worden boot-migranten niet teruggebracht naar waar ze met de boot vandaan komen?

Waarom worden de mensen die op de boten vluchten in de middelamdse zee niet terug gebracht naar het strand/land waar ze de zee op zijn gegaan? Dus nadat ze uit zee gered zjn dus niet als taxi naar Europa gebracht worden maar gewoon meteen waar ze van land zijn gegaan?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
3.2K
teusvh
5 jaar geleden
Dat 'uit zee gered' moet je met een flinke korrel zout nemen. De hulporganisaties halen de vluchtelingen op, een paar kilometer uit de kust, en brengen hen naar Europa. Daarvoor staan ze in contact met de smokkelaars in Afrika,zodat ze weten wanneer ze waar moeten zijn. Daarvoor worden ze betaald door organisaties in Europa en dhr. Soros, die om wat voor reden dan ook vinden dat er veel meer mensen naar Europa mogen komen.
De italiaanse regering is dat nu helemaal zat,en vervolgt eenpaar kapiteins voor mensensmokkel, en heeft de schepen verboden aan te landen.
Internationaal zeerecht bepaalt immers dat schipbreukelingen (wat het dus zelden zijn, maar dat terzijde) worden afgezet in de dichtstbijzijnde veilige haven.En dat zijn er een stuk of wat, allen in Afrika.
Het is ook een kip-ei discussie.Mensen wagen zich in gammele bootjes op zee, omdat ze weten dat ze (als ze het halen) in Europa een woning en een uitkering krijgen. Els ze dan worden 'gered'krijgen ze gratis verder vervoer, en hun missieis geslaagd. Zo houden 'we'het zelf in stand.
Soms, en dat gebeurde steeds vaker, worden de landverhuizers gewoon aan het strand opgehaald door de 'reddingsdiensten', en/of heeft het bootje waarmee ze de oversteek willen maken helemaal geen motor. Gewoon van de kant laten drijven, en dan worden ze zoals afgesproken opgepikt.
Oftewel: terugbrengen naar het land /strand vanwaar ze vertrokken is niet de bedoeling natuurlijk. Daar zijn de 'reddingsschepen' niet voor uitgevaren. De kustwacht van de afrikaanse landen doet dat wel, als ze een hulpeloos dobberend rubbervlot aantreffen, en voor de NGO's is het dus 'de sport' om die te vlug af te zijn.
NB: er zijn ook smokkelaars die zelf hun vlot lek steken zodra ze een schip zien, een containerschip of olietanker, dan is die volgens het zeerecht gedwongen hen te redden en mee te nemen. Maar als dan het vlot al te snel leegloopt heb je een probleem natuurlijk. Men veronderstelt dat dit fenomeen alleen al tot meerdere honderden doden heeft geleid.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
De lange reactie van teusvh slaat geen gek figuur op een site zoals GEEN STIJL: tendentieus, ongefundeerd en nodeloos kwetsend. Veel van zijn beweringen vallen onder het hoofdstuk - giftige mythes -.
Zelfs bij het aanhalen van het Internationale Zeerecht slaat hij de plank volkomen mis.
Volgens het verdrag van de mensenrechten moeten de vluchtelingen die door schepen worden opgepikt naar de dichtstbijzijnde veilige haven worden gebracht. Veel landen zoals Tunesië, een buurland van Libië, hebben deze verdragen niet getekend. In andere nabije havens aan de Afrikaanse kust kan geen asiel worden aangevraagd, aangezien men geen asielprocedure kent.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Het zeerecht bepaalt alleen dat het een plicht is om mensen in nood op zee te helpen. Het Het Verdrag betreffende de status van vluchtelingen (Vluchtelingenverdrag - Convention relating to the Status of Refugees) bepaalt en stelt dat schipbreukelingen, waarvan men weet dat zij vluchteling zijn, niet naar een onveilige situatie, in de breedste zin van de betekenis, mogen worden teruggestuurd.

Antwoorden (3)

Omdat we dat binnen de Verenigde Naties zo met elkaar hebben afgesproken in het vluchtelingenverdrag. Het Vluchtelingenverdrag bepaalt dat vluchtelingen en asielzoekers niet mogen worden teruggestuurd naar een land waar ze gevaar lopen.
Het gaat hier om mensen in nood. En mensen in nood hoor je te helpen, verdrag of geen verdrag. Niet iedereen heeft de mazzel in een stabiel en veilig land geboren te worden.
bamibal
5 jaar geleden
ronron1212
5 jaar geleden
Hij vraag niet waarom ze niet naar het land van herkomst worden terug gestuurd maar waar ze op de boot zijn gestapt. Ben het overigens met je eens over het verdrag.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dat argument klopt helaas niet. De landen van waaruit zij de zee op gaan zijn wel veilig. Algarije, Tunesië, Lybië etc zijn veilig. Ik heb het niet over hun oorspronkelijke thuisland. Dus kunnen zij volgens dat verdrag wel terug gestuurd worden naar waar zij vandaag vertrokken zijn. Waarom gebeurd dat niet?
Plus dat de meesten die uit die landen de zee op gaan, oorspronkelijk uit een veilig land komen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ Van mij een plus vanwege empathie. Verdrag of geen verdrag, een mens in nood moet geholpen worden.
De bootvluchtelingen vragen asiel aan.

Wettelijk binnen de VN is afgesproken dat vluchtelingen nooit teruggestuurd mogen worden naar een onveilig land.
Er moet dus eerst uitgezocht worden óf een vluchteling misschien werkelijk gevaar loopt in het land van herkomst. Op een schip ontbreken daar natuurlijk de tijd, de middelen en de ruimte voor. Vandaar dat de vluchtelingen zo snel mogelijk naar het vaste land gebracht worden. Dat vaste land moet dan natuurlijk wel veilig zijn en dat is - dus - niet het land van herkomst en bijgevolg worden ze naar Europa zelf gebracht. Dáár is immer asiel aangevraagd.
Toegevoegd, na (terecht) aandringen van Ronron1212:
De VN regels leggen op dat een asielverzoek wordt behandeld in het land waar de aanvraag is gedaan. In de landen waar de vluchtelingen doorheen trekken doen ze zo'n verzoek niet. Dat doen ze, slim gemoeg, pas wanneer ze in het beloofde land in Europa zijn aangekomen.

De landen waar ze eerst doorheen gegaan zijn verwijzen naar die VN-regels en weigeren dus die vluchtelingen terug te nemen.
Toegevoegd op 02 juli 2018 10:21: tekst
ronron1212
5 jaar geleden
Hij vraag niet waarom ze niet naar het land van herkomst worden terug gestuurd maar waar ze op de boot zijn gestapt.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Het gaat niet om het land van herkomst/oorspronkelijke thuisland. Het gaat om het land van waaruit zij de zee op gaan in bootjes. Die landen zijn veilig. Dus mogen zij volgens het verdrag wel daar naar toe teruggebracht worden. Waarom gebeurd dat niet?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
@Manonnetje33
Dat schrijf ik ook. Het asielverzoek moet worden behandeld in het land waar het verzoek is ingediend. In de 'doorreislanden' is geen verzoek ingediend en dus moet het in het betreffende (Europese) land worden afgehandeld. Dus met de 'taxi', zoals de vragensteller het noemt, komen ze sowieso in Europa aan !!! Dát is wat de vragensteller zegt ! ("Dus nadat ze uit zee gered zjn") en niet: "na de asielprocedure" wat jij er van maakt. Maar om je toch antwoord te geven: Ze ná de procedure terug sturen naar een eerder land gaat niet, simpelweg omdat die landen de afgewezen asielzoekers ze niet opneemt. Europa kán ze dus niet legaal de grens over zetten ! Met Turkije is een deal gemaakt en dat moment is momenteel de enige uitzondering. Daar gebeurt dat doorsturen naar een derde land dan ook.
In maart 2016 hebben Hongarije, Macedonië en Servië hun grenzen hermetisch gesloten. Dit gebeurde na de migratiedeal Tussen Turkije en de EU-lidstaten. Vanaf dat moment volgen veel vluchtelingen uit Syrië de route via Turkije.
Alle vluchtelingen die via Turkije illegaal de Europese Unie zijn ingekomen, worden teruggestuurd naar Turkije op kosten van de Europese Unie. Voor elke Syriër die wordt teruggestuurd naar Turkije neemt de Europese Unie een andere Syriër uit Turkije op. In maart 2018 heeft de Europese Commissie bekend de vluchtelingendeal met Turkije voor de duur van twee jaar te verlengen en Turkije krijgt hiervoor miljarden steun voor opvang van de vluchtelingen.
Bij bootvluchtelingen speelt een heel ander probleem. Het merendeel van de bootvluchtelingen komt uit het Midden Oosten en Afrika. Zij verzamelen zich op de stranden van Libië om van hieruit met behulp van mensensmokkelaars/mensenhandelaren per boot de Middellandse Zee over te steken. Het gaat om aantallen die verblijven in kampen aan de Libische stranden die ver boven de 300.000 liggen.
De Libische premier Fayez Sarraj verklaarde twee jaar geleden in een vraaggesprek met de Duitse Krant Welt am Sonntag dat Libië geen bootvluchtelingen terugneemt. Zij woonden niet in Libië, kunnen niet gaan wonen in Libië en zullen er ook geen werk kunnen vinden. Europa moet zelf naar een mogelijkheid zoeken om de bootvluchtelingen naar hun vaderland terug te sturen. Aldus de Libische premier.
Naar land van herkomst terugsturen is een onmogelijkheid, in 99% is het land van herkomst niet bekend. De meeste bootvluchtelingen hebben geen enkel document bij zich waaruit hun identiteit blijkt, laat staan welk land hun geboorteland is. Testen dmv de taal die een vluchteling spreekt is geen optie (de vluchtelingen spreken trouwens overwegend onbekende dialecten) dat is geen absoluut bewijs van herkomst.
Bij aankomst aan land in Italië verspreiden de vluchtelingen zich in recordtempo. Het is onbegonnen werk deze mensen tegen te houden en terug te sturen, niemand van de autoriteiten weet waarheen dat zou moeten zijn. Zo was het in juni 2015, zo is het heden in 2018 nog steeds.
Het wel of niet terugsturen van de bootvluchtelingen heeft niets te maken met hetgeen er binnen de VN is afgesproken en of Libië wel of geen veilig land is. Stel dat Libië alsnog zou besluiten de bootvluchtelingen terug te nemen, dan betekent het dat men deze mensen terugstuurt naar de hel van waaruit zij gekomen zijn.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
(Plus !!!)