Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wanneer mag iemand weg uit een gesloten internaat?

Een vriend van me zit in een afgesloten internaat, wanneer zouden ze kunnen zeggen dat hij weg mag? Als hij 18 is mag hij weg en weer thuis wonen etc dat weet ik maar waardoor zouden ze kunnen zeggen dat hij eerder weg mag, bijv door goed gedrag?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
tinus1969
7 jaar geleden
Welk internaat en waarom zit hij daar?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat ligt helemaal aan de reden dat ie daar zit en wat er over is afgesproken. Dat verschilt per persoon. Er is geen vaste regel voor. Zo kun je dat dus niet zeggen zonder de casus te weten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik zeg liever niet welk internaat. hij zit daar wegens onacceptabel gedrag, niet een groot misdrijf maar meer qua het weggestuurd worden van school wegens gevechten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat beslist o.a. de Jeugdhulpaanbieder. Deze kan de tenuitvoerlegging van de machtiging schorsen en de schorsing ook weer opheffen. De jonge bewoners worden juist geplaatst in een gesloten jeugdzorginstelling om te voorkomen dat zij zich aan de jeugdhulp onttrekken of om te voorkomen dat anderen hen onttrekken aan de jeugdhulp.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (2)

Als iemand gesloten zit in een "internaat" is hij daar geplaatst door een jeugdrechter en als het zeker is dat hij tot zijn 18de levensjaar daar zit heeft het met de thuissituatie te maken en een mogelijk strafrechtelijk verleden.
Hij of zijn ouders kunnen bij de rechtbank een verzoek indienen tot opheffing van de gesloten status echter is dit na aanleiding van een ernstig misdrijf zal het niet ingewilligd worden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Heel erg bedankt, weet je toevallig ook hoe oud je minimaal moet zijn om een verzoek in te dienen bij een rechtbank?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat verzoek moet ingediend worden via een advocaat en dat kan al vanaf zijn 12de levensjaar, een persoon wordt dan gezien als mondig en kan zich dan uitspreken over zijn wensen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Eventuele plaatsing door een jeugdrechter gebeurt in België. Nederland kent de term jeugdrechter niet.
Jij schrijft over Internaat, ik baseer mij antwoord dus op de Nederlandse wet.
In Nederland wordt door de kinderrechter de machtiging gesloten plaatsing afgegeven.
In Vlaanderen wordt de machtiging voor opname in een open of gesloten gemeenschapsinstelling afgegeven door de jeugdrechter.
Er is een verschil tussen civiel en strafrechtelijk geplaatste jongeren.
Aangezien je aanvullend schrijft dat het om onacceptabel gedrag gaat, ga ik ervan uit dat je vriend in een gesloten jeugdzorg instelling JeugdzorgPlus is geplaatst dus niet in een justitiële jeugdinrichting.
Jouw vriend heeft zeer waarschijnlijk voor zijn gedwongen opname al het slachtoffer geweest van veel narigheid. Het traject JeugdzorgPlus is dan ook geen strafmaatregel maar een ingrijpende kinderbeschermingsmaatregel die zo kort als nodig en zo lang als noodzakelijk is in stand blijft.
In de beschikking die afgegeven is door de kinderrechter staat hoe lang jouw vriend in de gesloten instelling moet blijven. Het kan drie of zes maanden zijn, maar nooit langer dan een jaar. De instelling mag dus niet zelf beslissen dat je vriend langer moet blijven. De instelling kan wel beslissen dat hij eerder weg mag als de behandeling goed verloopt en hij goed omgaat met de vrijheden die hij steeds meer krijgt. De machtiging wordt dan geschorst maar gaat het buiten de inrichting toch niet goed, dan kan hij weer worden teruggeplaatst in de gesloten instelling. Na afloop van de machtiging kan verlenging worden aangevraagd en kan de kinderrechter opnieuw beslissen over de verlenging van de plaatsing.
Als je vriend 18jaar wordt mág hij niet weg, maar móét hij weg. Zo gelden de regels nu nog. Hij moet vanaf zijn achttiende jaar op eigen benen staan. Dat betekent: zorgen voor onderdak, school afmaken, een baan vinden en geld verdienen. De Gemeente heeft wel mogelijkheden, soms zelfs verplichtingen om jouw vriend hierin bij te staan tot het moment waarop hij 23jaar wordt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@JeMoerZeMoer, ik zie in mijn antwoord hier en daar een grammaticale/taalfout. Ik laat het zo, de inhoud blijft gelijk.
Waar jouw vriend momenteel verblijft en waarom is iets tussen jou en jouw vriend, en dat moet zo blijven.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing