Drie antwoorden zijn mogelijk: 1950 of 1954 of 1958.
'In 1950 werd het laatste distributiegoed, koffie, vrijgegeven.' Dat staat op pag. 5 van de 'Inventaris van het archief van het Centraal Distributiekantoor'. Nummer archiefinventaris 2.06.037. (Website.gahetna.nl)
'De veevoederdistributie was pas in 1954 weer geheel vrij.' (Tot die tijd was er een gebrek aan deviezen). (Bron: Bank Bercoop, auteur drs. Ria Efdée, pag. 112).
'Koffie was in 1958 het laatste product dat weer vrij verkrijgbaar werd.' (Bron: tv-programma Andere tijden. www.anderetijden.nl/aflevereing/268)
5 jaar geleden
SimonV
5 jaar geleden
+ Andere bron:
"Koffie was in 1958 het laatste product dat weer vrij verkrijgbaar werd."
http://1950-1959.jouwweb.nl/
SentWierda
5 jaar geleden
@SimonV: ja, dat had ik ook gezien. En is dezelfde tekst als Andere tijden.
Maar hoe het precies zit - het verschil tussen bron 1 (1950) en bron 3 (1958) - is voor mij nog niet helemaal duidelijk. Ik veronderstel dat het zit in het taalverschil tussen 'vrijgegeven' en 'vrij verkrijgbaar'. Dat 'vrij verkrijgbaar' zou dan acht jaar op zich hebben laten wachten....
SimonV
5 jaar geleden
Ik denk toch dat Wikipedia gelijk heeft. Google maar eens op koffie "14 januari 1952".
1958 is ook wel absurd laat...
SimonV
5 jaar geleden
Ik denk dat 1958 een typefout is. In dezelfde bron staat: "Pas in 1952 werd bijvoorbeeld de rantsoenering van de koffie opgeheven."
Andere Tijden heeft daarna de fout "'Koffie was in 1958 het laatste product dat weer vrij verkrijgbaar werd" waarschijnlijk letterlijk overgenomen.
SentWierda
5 jaar geleden
Ervan uitgaande dat de rantsoenering van de koffie in 1950 werd vrijgegeven (aldus het Centraal Distributiekantoor), heeft het tot 14 januari 1952 geduurd voordat de rantsoenering met bonnen werd opgeheven. De datum 14 januari 1952 staat vast, getuige berichten in diverse dagbladen.
Het Nieuwsblad van het Noorden schrijft op 14 januari 1952 dat de levensmiddelendistributie heeft geduurd van 16 oktober 1939 tot 14 januari 1952.
Over de bonnen, stamkaarten en broodkaarten die men dan nog in huis heeft schrijft de krant: 'Men mag er de kachel mee aanmaken, de muren mee behangen of ze bewaren voor de kindskinderen.'
Dus 14 januari 1952 is de einddatum voor consumenten..
Los hiervan staat de vrijgave van veevoeder in 1954 voor het bedrijfsleven.
Na de oorlog werd in 1949 stapsgewijs de distributie van diverse producten opgeheven. Maar het definitieve einde van de distributie werd pas een feit toen het laatste product koffie op 14 januari 1952 van de bon ging.
Bronnen onder meer: Wikipedia, Maasniel, Noord-Hollands Archief, Loe de Jong Digitaal, Anne Frank Guide, GaHetNa, BOIC en Old Grol
SimonV