De hoeveelste Willem is Koning Willem Alexander?

Hij wordt koning Willem Alexander genoemd maar de hoeveelste koning Willem is hij nu? Koning Willem de vijfde? Zesde? Zevende?
Dus koning Willem de....?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3.9K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
De huidige koning is geen Koning Willem de zoveelste en gaat ook de geschiedenis niet in als Koning Willem de zoveelste maar als Koning Willem-Alexander. Misschien later via geschiedschrijvers en historici als Koning Willem-Alexander I. Willem en Alexander vormen samen door het officiële verbindingsstreepje één naam.

Antwoorden (2)

De vierde.
"Willem-Alexander zelf zei in zijn eerste tv-interview in 1993 tegen NOS-directeur Ed van Westerloo dat hij nog niet wist of hij koning Willem IV of koning Willem-Alexander zou worden. In zijn vraaggesprek met Paul Witteman in 1997 stelde hij echter: “Als het zover is, zal ik koning Willem IV gaan heten.”

De prins heeft zich sindsdien kennelijk bedacht.(...)"
Toegevoegd op 27 april 2018 10:35: tekst
Computoon
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ja. "Willem IV staat naast Bertha 38 in de wei"
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik weet niet waarom mijn antwoord is verwijderd. Willem-Alexander heeft nimmer gezegd dat hij na zijn beëdiging en installatie als koning, koning WillemIV genoemd zou worden. Hij heeft ooit gezegd dat het in de lijn der verwachting zou liggen en er geen bezwaar tegen zou hebben, maar hij heeft nimmer bevestigd dat hij zo zou gaan heten. Het antwoord van Computoon is dus niet goed.
Hij is dus niet Koning Willem de IV of iets dergelijks, hij is Koning Willem-Alexander.
De uitspraak zoals geciteerd op Internet is uit de lucht gegrepen en wordt te pas en te pas zonder onderzoek overgenomen. De prins heeft zich dus niet bedacht.
Het is koning Willem-Alexander. Hij gaat dus niet de geschiedenis in als Koning WillemIV (Willem de vierde) Deze titel blijft vacant voor een eventueel volgende koning.
Dat hij de uitspraak niet heeft gedaan wordt nog eens bevestigd in het interview d.d. 17 april 2013
Toegevoegd op 28 april 2018 15:28: bron, tekst