Wat is de oppervlakte van de stad Doetinchem?

Ik ben gewoon benieuwd naar het oppervlakte van de stad. Het enige dat ik kon vinden was de oppervlakte van de gemeente Doetinchem. Dat is 79,67 km². Dat is dus NIET het antwoord op mijn vraag. Ik hoop dat iemand het weet of kan vinden. Bij voorbaat dan :)

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.7K
SimonV
6 jaar geleden
Kom je ergens als je steeds een wijk aanklikt en de hectares bij elkaar optelt: https://drimble.nl/wijken/gemeente/doetinchem/#buurt Centrum: 126 hectare etc.
anneliez
6 jaar geleden
telefoon mail naar de gemeente

Antwoorden (1)

Ik weet een site voor dronevliegers https://drone.aeret.nl/ waarmee je de oppervlakte kunt laten berekenen van een door jouzelf te markeren gebied op naar keuze een kaartbeeld of luchtfotobeeld (binnen Nederland inclusief een grensstrook).
Door “Doetinchem”in te vullen in het zoekveld kom je boven Doetinchem terecht.
Vervolgens kun je rechtsboven het zoekveld op een apart icoontje drukken voor een meting van afstanden en oppervlakten. Dan kun je met muisklikken de grens van een bepaald gebied op dat kaartbeeld (cq dat luchtfoto-mozaïek) markeren.

Het systeem rekent dan de door de gemarkeerde lijn omsloten oppervlakte van het zo aangegeven gemarkeerde gebied uit.

Het resultaat is uiteraard afhankelijk van hoe goed je met zo’n visuele indruk het gebied van de stad of bebouwde kom benadert. En van de ouderdom van de kaart cq de luchtopnamen.

Om een antwoord te geven: ik kwam na een virtuele veldloop van 23,5 km rond het bebouwde gebied (op de luchtfoto) uit op een oppervlakte van 1372 hectare. Het gaat denk ik sneller dan met het optellen van gebiedjes van wijken waar je dan de daarin begrepen stukken buitengebied weer moet aftrekken. En je ziet wat je doet.

Met het ‘lagen’ menu onder het zoekveld kun je de weergave van de door de website aangegeven luchtverkeersgebieden per kleur uitvinken, maar dat is in het geval van Doetinchem niet eens nodig.

Ik heb dezelfde veldloop nog een keer op een wat grovere wijze opnieuw gelopen, maar nu op het kaartbeeld. Daarop is de gekozen grenslijn veel slechter zichtbaar doordat de gemarkeerde hoekpunten door hun lichtgroen kleur in het kaartbeeld nauwelijks opvallen. Maar het leuke was dat ik met die grovere grenslijnmarkering (van nu slechts 17,8 km lijnlengte) op vrijwel hetzelfde oppervlak uitkwam: nu namelijk 1370 hectare.

De methode lijkt mij voor een snelle indruk dus niet verkeerd: afgerond in km2 zeg maar 13,7 vierkante kilometer.
Ontdek je plekje: Doetinchem!