"Reflectief-therapeutische benaderingen bekijken sociaal werk als essentieel gericht op persoonlijke groei, zelfontplooiing van individuen of groepen inde samenleving. De nadruk ligt op emoties en persoonlijke verandering via interpersoonlijk gesprek en reflectie. Allerlei sociaal-psychologische hulpverleningsmodellen zoals het psychodynamische (Freud) en het humanistisch-existentiële model (Rogers) vallen hier onder. Socialistisch-collectivistisch benaderingen stellen het sociaal werk dan weer in het teken van het bekampen van structurele ongelijkheid zodat arme en gediscrimineerde groepen opnieuw macht en invloed overhun leven krijgen. De nadruk ligt hier duidelijk opsociale verandering. Emancipatorische en maatschappijkritische benaderingen passen binnen deze benadering. Individualistisch-reformistische benaderingen percipiëren het sociaal werk eerder rationeel als organisaties in de welvaartsstaat die allerlei diensten verlenen aan de cliënt. De ideologische toon van deze methoden lijkt neutraal maar is het niet. De nadruk ligt hier bijvoorbeeld eerder op behoud en op aanpassing aan de bestaande sociale orde, eerder dan op verandering ervan. Allerhande systemische perspectieven (trajectbegeleiding, zorgbemiddeling…), het taakgerichte model en ook de cognitief-behavioristische benadering (leertheoretisch referentiekader) horen thuis in dit rijtje."

Uit: Sociaal werk methodisch onderbouwen: balanceren tussen onder-en overschatting (2012), van Dries Claessens en Hans Grymonprez.

https://www.researchgate.net/publication/268816237_Sociaal_werk_methodisch_onderbouwen_balanceren_tussen_onder-en_overschatting
Antoni
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor de moeite!
Antoni
6 jaar geleden
Graag gedaan!