Hoe kan ik mezelf voor school motiveren?

Hoe kan ik mezelf nou motiveren om aan de gang te gaan met school. Sta er niet al te best voor en moetin de komende drie weken nog wat dingen herkansen en wel inleveren om over te gaan, echter weet ik me hiervoor maar niet te motiveren...

Aan de ene kant denk ik dat ik ziezo blijf zitten(heb nog wel een kans volgens de coach), heb geen zin om de eerste klas voor de derde keer te doen(studie is dier).. Heb eerst een andere studie gedaan, en nu is dit me eerste jaar..

Aan de andere kant blijf ik liever zitten waardoor ik bij een andere jongen in de kas blijf, die bijna zeker blijft zitten...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (10)

Bij dit soort situaties denk ik altijd: hoe zou je hier over vijf jaar tegenaan kijken? Kun je dan voor jezelf nog wel goedpraten dat je er niet even flink tegenaan bent gegaan omdat je er eigenlijk niet zoveel zin in had? Word je dan bij ieder sollicitatiegesprek opnieuw ermee geconfronteerd dat je zoveel achterstand hebt opgelopen op je leeftijdsgenoten? En was het echt de moeite waard om bij die andere jongen in de klas te blijven, was hij wel zo leuk en aardig of zijn jullie elkaar toch nog uit het oog verloren?
Zie het maar zo, als je nu nog even écht hard je best doet, profiteer je daar alleen maar van. Nu een paar weekjes hard werken, straks een jaar winst!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vind jij het belangrijk dat jij je diploma haalt of bij wie je in de klas zit? Bedenk bij je zelf hoelanger je er over doet hoelanger je nog op school zit! je kunt beter even je best doen en er dan snel vanaf zijn denk ik dan!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Denk misschien is wat vaker aan deze zin:

"Je leert niet voor de school, maar voor je leven"

Als het goed is, ga je iets beter je best doen als je even over deze zin hebt nagedacht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja als jezelf al zo veel redenen geeft om te blijven zitten is het lastig jezelf te motiveren ja. Jij bent waarschijnlijk bang dat al je moeite die je de komende weken moet doen straks voor niks is geweest als je toch blijft zitten. Weet wel dat het nooit voor niks is om nu even gas te geven en proberen door te gaan. Zulk soort doorzettingsvermogen kan altijd van pas komen in je verdere leven.

Daarnaast moet je je bedenken dat je coach iemand is die toch wel ervaring heeft op dit gebied, en als hij zegt dat je nog kans maakt moet je die zeker proberen te grijpen.

Misschien ben je wel niet gemotiveerd omdat de studie je niet boeit. Dan is het miscchien handig iets te zoeken waar je meer zin van krijgt.

Hoe dan ook kan het nooit de bedoeling zijn dat je wilt blijven zitten vanwege een ander persoon dat ook blijft zitten. Hoop niet dat hij je hier in meetrekt, want hij zou je juist moeten motiveren om er alles aan te doen.

Zet hem nog ff op hè.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nu heb je de kans.Hoe langer je wacht met die te grijpen,des te moeilijker het zal worden.Doe het nu!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoek hulp binnen je school.Ik zit met hetzelfde probleem.Ben slim genoeg, heb een uitstekend geheugen.Sinds ik studiebegeleiding heb gaat het gelukkig stukken beter. Ga er de laatste weken nog even hard tegen aan en laat zien dat je het kunt!Maar anders een schema, zet het op papier en beloon jezelf als je iets heb afgerond.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pak jezelf bij je luie donder.
Maak een lijst van alles wat je nog moet doen, en werk die af. Elke keer als je iets doorstreept, is dat een beloning.
Je zal zien dat je met behulp van adrenaline nog heel veel kunt.

Eigenlijk denk ik bij mezelf (vandaar dat ""donder""), schaam je nou toch een beetje.
Wil je straks bij de ongeschoolden horen?
Behalve dat een goede schoolopleiding je meer inkomen kan opleveren (mits je niet lui bent), is algemene ontwikkeling een bron van plezier in deze ingewikkelde maatschappijl

Vooruit, aan de gang!! En laat over twee maanden maar eens weten hoe het ging, als je coach erin gelooft, moet het lukken!!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet eens goed bij jezelf gaan nadenken waarom je eigenlijk op school zit, is het omdat je ouders dat willen?Of omdat je straks een goede baan wilt hebben? Of beter nog: iets doen wat je echt leuk vindt? Vergeet niet dat werk minimaal 40 uur van jou week gaat invullen, het zou fijn zijn als je werk een beetje leuk is!

Hou constant 'the big picture' in de gaten als je bezig bent met school!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt jezelf motiveren door met iemand samen te werken waarmee je goed kunt opschieten, zodat je elkaar stimuleert om door te gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien helpt het om niet te ver vooruit te zien. Als je je namelijk realiseert wat je allemaal nog moet doen voor je je diploma hebt, dan zinkt je de moed in de schoenen. Als je niet verder denkt dan de volgende toets leef je minder gespannen.