Waarom is het verboden om uitzendkrachten in te zetten bij een staking?

Bij Jumbo zijn er uitzendkrachten ingezet toen hun eigen personeel staakte. Althans, dat zegt dit bericht uit de krant.

http://www.omroepbrabant.nl/?news/2727741093/Vakbonden+claimen+half+miljoen+euro+van+Jumbo+.aspx

Waarom is dat verboden? Staken is niet leuk en niet goed voor het bedrijf. Ongeacht of de reden plausibel is of niet, kost het het bedrijf echt heel veel geld. Plus dat klanten de dupe worden.
Wat is de precieze reden waarom het verboden is uitzendkrachten in te zetten bij een staking? Wie heeft dat bedacht?
Als je heel veel werk hebt als besrijf en je personeel wil het niet doen dan zou ik ook andere krachten in willen zetten. Jumbo betaald die uitzendkrachten ook gewoon.
Ik snap dat dan zo een staking een beetje te niet word gedaan door dat te doen maar begrijpelijk.
Kan iemand mij dit echt goed begrijpend uitleggen waarom dat verboden is?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Antwoorden (1)

Omdat de Nederlandse wet dit verbiedt.

De wetgevende macht heeft ingezien dat staken een zinloze actie wordt als je aan kan vullen met uitzendkrachten. Ook zou het voor sommige beroepstakken gunstiger zijn dan voor andere om te gaan staken. De politie zou bijvoorbeeld wel zinvol kunnen staken (immers die kan geen uitzendkrachten inzetten) en voor bedrijfstakken waar men ongelimiteerd uitzendkrachten in kan zetten zou een staking een lachtertje worden.

Een staking is iets wat niet veel voorkomt, het is een signaal naar een werkgever toe, als deze dat signaal niet oppikt door ander personeel snel in te zetten wordt de frustratie enkel groter.

Toegevoegd na 50 minuten:
Met dank aan Ozewiezewozewiezewallakristallix :
Ter aanvulling: Staken is niet alleen een duidelijk signaal, het is vooral ook een geweldloos signaal.

Door uitzendkrachten als stakingsbrekers in te zetten maak je dit geweldloze middel zinloos. Om dan toch te kunnen protesteren zullen de "stakers" naar andere middelen gaan zoeken. Die geven vaak meer overlast voor de samenleving of lopen meer risico op geweld of vernielingen.

Ook dat is een overweging van de wetgever geweest.
6 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Ter aanvulling: Staken is niet alleen een duidelijk signaal, het is vooral ook een geweldloos signaal. Door uitzendkrachten als stakingsbrekers in te zetten maak je dit geweldloze middel zinloos. Om dan toch te kunnen protesteren zullen de "stakers" naar andere middelen gaan zoeken. Die geven vaak meer overlast voor de samenleving of lopen meer risico op geweld of vernielingen. Ook dat is een overweging van de wetgever geweest.
LeonardN
6 jaar geleden
Ik voeg hem bij.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Hey.... iemand die mijn naam volledig schrijft !
:-D
Thanks