Is het op een goed moment of op een gegeven moment?

Mijn docent zegt altijd: 'Op een goed moment'

Wat is het nou? Op een goed moment, of op een gegeven moment?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het meest gebruikt is 'op een gegeven moment'. Of het een goed moment is hangt af van de situatie.

Antwoorden (2)

Het kan allebei in de meeste gevallen. Het heeft dezelfde betekenis. Maar om nou te zeggen 'Op een goed moment brak de oorlog uit." of "Op een goed moment hadden de dieren niks meer te eten." is inhoudelijk nogal krom. Voor negatieve gebeurtenissen bestaat nooit een goed moment. In dergelijke zinnen zou 'op een gegeven moment' beter zijn.
6 jaar geleden
Ivana
6 jaar geleden
Ja, dit heeft duidelijk te maken met 'gevoel voor taal'.
PLUS
Beide formuleringen kunnen. Het hangt van de context af welke van de twee je nodig hebt. Als het precies de juiste tijd is om iets uit te voeren dan is dat op een goed moment. Maar gebeurt er iets op een tijdstip dat niemand kon voorzien, dan was dat op een gegeven moment.
Amadea