Wat is een baat en wat is een last in de economietermen?

Toegevoegd na 6 minuten:
De baat is opbrengst en de last de kosten, maar hoe weet je nou in welke categorie een stelling past als je kunt kiezen uit baten,lasten,opbrengsten,uitgaven.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Baten en lasten zijn opbrengsten en kosten. Die komen in de resultatenrekening.

Een ander stel begrippen zijn ontvangsten (of: inkomsten) en uitgaven. Die leiden tot mutaties op de balans.

Vaak, maar lang niet altijd, is een 'baat' gelijk aan een 'ontvangst' en een 'last' aan een uitgave.

Bij een ontvangst of uitgave vindt altijd een mutatie plaats van mijn bankrekening of mijn kassaldo.
Baten (opbrengsten) en lasten (kosten) reken je toe aan de periode waarop ze betrekking hebben.
Typ in Google de begrippen in en je vindt er diverse 'uitlegfilmpjes' over.

Wat voorbeelden (ik laat btw buiten beschouwing)

1. Een bedrijf betaalt voor eur 20.- kantoorartikelen en betaalt met de pinpas.
Dan hebben we een uitgave van euro 20.- (want het bedrag op de bankrekening wordt eur 20.- lager) en een kostenpost ('last') van euro 20.-. Die komt in de resultatenrekening.

2. Ik heb een groentehandel en verkoop voor eur 30.- groenten. Mijn klant betaalt me eur 30.- contant. Dan heb ik een omzet van euro 30.- ('baat') en een ontvangst van euro 30.-.

Nu wat verschillen.
3. Ik heb een bedrijf en koop een machine van eur 100.000.- die 10 jaar meegaat en geen restwaarde heeft. Die machine betaal ik per bank.
Dan heb ik een uitgave van euro 100.000.-.
Op die machine schrijf ik af. Jaarlijks boek ik (100.000/10) is eur 10.000 afschrijvingskosten. Die eur 10.000.- is de 'last', die 10 jaar achter elkaar terugkomt. De uitgave is eenmalig.

4. Ik heb een uitgeverij die tijdschriften uitgeeft en ontvang december 2017 van een klant het abonnementsgeld voor 2018, eur 100.-.
Die eur 100.- is een ontvangst. Deze komt op mijn eindbalans als gevolg van de journaalpost: 'Bank/aan vooruitontvangen bedragen'.
Ik heb op dat moment geen 'baat' want die eur 100.- hoort niet bij de omzet van 2018, die is nog niet gerealiseerd.

5. Ik huur een pand. In december 2017 betaal ik per bank de huur vooruit voor januari 2018, eur 5000.-. Dan heb ik in 2017 een uitgave van eur 5000.-. Die komt op de balans met de boeking: 'Vooruitbetaalde bedragen/aan bank'.
Ik heb geen 'last' want die eur 5000.- zijn kosten voor januari 2018. Dan pas komen ze in mijn resultatenrekening. (Journaalpost: 'Huurkosten/aan vooruitbetaalde bedragen')
Computoon