Waarom is er geen maximum leeftijdsgrens voor het hebben van een rijbewijs?

Vandaag is een 92-jarige man met zijn auto het publiek in gereden, natuurlijk niet expres, maar waarom heeft zo'n man nog een rijbewijs.. Je kan er op wachten dat het met die leeftijd mis gaat, ondanks een aantal maatregelen...

Met alle respect voor die mensen, maar ze rijden vaker in de weg, waarom dus geen maximum leeftijdsgrens voor een rijbewijs, net als het minimale dus..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus er rijden nooit jongeren in publiek ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ken ouderen die beter rijden dan menig dertiger...

Antwoorden (4)

Vanaf 60 jaar gaat het verlengen van een rijbewijs anders.
Het is dan nog geldig tot je 70ste, dan moet er elke 5 jaar verlengt worden, mét een medische keuring.
Er is dus wel meer controle voor mensen op hogere leeftijd met een rijbewijs.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoewel ik er ergens helemaal voor ben, schijnt dat op de een of andere manier toch leeftijdsdiscriminatie te zijn. Maar : vanaf een bepaalde leeftijd (70 meen ik ?) worden automobilisten wel medisch gekeurd voor verlening

Dat mag echter best regelmatiger en niet alleen bij verlenging, want vanaf die leeftijd gaat het zocht en het concentratievermogen hard achteruit. Ik heb wel eens bij mijn 72-jarige schoonvader in de auto gezeten, en dan kan hij wel 50 jaar een uitstekend chauffeur zijn geweest, maar ik stond doodsangsten uit. Pa reed en ma keek....

Op een gegeven moment houdt het gewoon op. Maar welk moment precies, dat is voor iedereen verschillend. Naar mijn bescheiden mening zou een jaarlijkse keuring vanaf dat moment geen overbodige luxe zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als men vroeger over " ouderen" sprak dan doelde men op 65 plussers.
Tegenwoordig zijn er tachtigers die nog fitter zijn dan veertigers.

Er zijn bovendien weinig aanwijzingen dat de achteruitgang van visuele en cognitieve functies zoals die plaatsvindt bij normale veroudering ook verkeersveiligheidsconsequenties heeft. Pas bij ernstige sensorische, perceptuele en cognitieve stoornissen worden verbanden tussen functiestoornissen en ongevalsbetrokkenheid zichtbaar (Brouwer & Davidse, 2002; Davidse, 2007).

Kortom.. ouderen maken niet meer brokken in het verkeer dan jongeren.

Elke bestuurder krijgt drie maanden voor zijn of haar zeventigste verjaardag bericht van het CBR met de mededeling dat hij/zij voor verlenging in het bezit moet zijn van een verklaring van geschiktheid.

En vervolgens elke volgende vijf jaar weer.

Die verklaring krijg je niet zomaar.
Je vult de aanvraag voor zo'n verklaring zelf of samen met een arts in.
Als de aanvraag aanleiding geeft tot het doen van een rijvaardigheidstest of een medische keuring dan wordt je rijbewijs niet verlengd tot er een positieve uitslag door het CBR ontvangen is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer is iemand te oud om te rijden? 60, 70, 80, 90 jaar? Ook jongeren kunnen ernstige en stomme rijfouten maken.
Zolang een oudere zowel geestelijk als lichamelijk goed in staat is een auto te besturen, moet dat kunnen.
De 5 jaarlikse keuring is een goede schifting, lijkt mij.