In het Middelnederlands was een lombart een ‘inwoner van Lombardije’ . Dat is ontleend aan het Italiaanse lombardo. Dit woord gaat terug op de naam van de West-Germaanse volksstam der Longobarden, letterlijk ‘de Langbaarden’.
Heinric Lombaerd was een geldhandelaar. Zo komt het dat ‘naar de lommerd gaan’ ging betekenen 'naar het bedrijfspand van de geldhandelaar gaan’.
Amadea
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Kan je allemaal hier zien:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lommerd
De herkomst staat erbij.