Wie was joods en wie was niet joods volgens de Duitsers in de tweede wereldoorlog?

Als je bijvoorbeeld alleen een joodse vader had, werd je dan ook gedeporteerd?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.3K
ronron1212
6 jaar geleden
Iedereen die ingeschreven stond in nederland als joods was aan de beurt f het nu van vaders of moeders kant was maakte niet uit.
kierkegaard47
6 jaar geleden
Dit werd officieel gezien bepaald volgens de Nürnberger Gesetze uit 1935. Of daar in de praktijk altijd even strak de hand aan werd gehouden is de vraag. https://nl.wikipedia.org/wiki/Rassenwetten_van_Neurenberg
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Er werd zeer creatief de hand aan gehouden. Maar dan bedoel ik dat in de meest negatieve zin.
https://www.steden.net/duitsland/neurenberg/rassenwetten-van-neurenberg/
kierkegaard47
6 jaar geleden
^Ik bedoelde het inderdaad vooral in negatieve zin. Als je er "joods genoeg" uitzag en je kon bewijzen dat je slechts voor x% joods was (met x kleiner dan een belangrijke officiële drempelwaarde), zou dat je waarschijnlijk niet gered hebben.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dit schema is duidelijker
https://historiek.net/neurenberger-rassenwetten-1935/2314/
Op een gegeven moment was het niet volkomen blond zijn al genoeg om weggevoerd te worden.
https://historiek.net/zo-zien-ariers-eruit-1943/68314/
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De Neurenberger wetten gingen toch vooral in op wie jood is, en wie Duitser is, met betrekking op met wie je mocht trouwen, en/ of je ambtenaar mag zijn. Het lijkt me toch dat pas bij de Wannseeconferentie er gepraat is over wie gedeporteerd moest worden, of werd dat afgeleid van de neurenberger wetten?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@aarddeswelvries, de Neurenberger wetten gingen er niet over of men Jood of Duitser was.
Het Blutschutzgesetz bepaalde wie van zuiver, dus Germaans, bloed was en hoe dat bepaald moest worden.
De Wannseeconferentie vond plaats op 20 januari 1942. Hier kwamen de Nazi kopstukken bijeen om te bespreken hoe een definitieve oplossing (Endlösung der Judenfrage) sneller kon worden bereikt. Daar was men binnen twee uur uit. Bij razzia's van februari en juni in Amsterdam en die van 14 september in Enschede (allemaal reeds in 1941) werden ongeveer 1000 Joodse jonge mannen naar het vernietigingskamp Mauthausen (Mordhausen) gedeporteerd. Je vraag gaat over de Tweede Wereldoorlog. dacht je echt dat er in Duitsland in de periode 1939-1945 precies naar de letter van deze wet werd gehandeld? Van deze schandalige wet kon men alles afleidden als het tot een versnelling van de gewenste definitieve oplossing leidde. Ik raad altijd aan, ga niet alleen af op wat je via de boeken op school leert, maar lees, lees en lees nog veel meer. Probeer niet om het te begrijpen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
k ben geen geleerde, ik ben maar een leerling uit 5 vwo,
En u heeft er waarschijnlijk veel meer over gelezen dan ik. Maar het lijkt me toch niet waar dat (wat u zegt) "het niet volkomen blond zijn al genoeg om weggevoerd te worden."
Hitler was zelf natuurlijk ook niet blond, uit de bronnen die je hier aan toevoegt kan ik ook niet vinden "dat het niet blond zijn" tot maatregelen zal komen, er komt hier juist in voor dat het arische ras ook bestaat uit mannen met donker haar en grote neuzen, het faalsche ras.
https://historiek.net/zo-zien-ariers-eruit-1943/68314/ Nu komen we terug op mijn vraag, het zal toch vaak zijn voorgekomen in bijvoorbeeld Nederland dat iemand 1 joodse grootouder had, zal deze dan ook een jodenster moeten hebben gedragen, en uiteindelijk vervolgt en gedeporteerd worden?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Uw vraag:
Als je bijvoorbeeld alleen een joodse vader had, werd je dan ook gedeporteerd?
Ja!!
en dat weet ik, en ik heb er niet alléén over gelezen

Het beste antwoord

Joods was iemand die:
- meer dan 1 voljoodse grootouder had (met andere woorden: meer dan 1 grootouder die lid was van de Joodse kerk)
- zelf lid was van de Joodse kerk
- getrouwd was met een Jood(se)
uiteraard hoefde je maar aan één van deze kenmerken te voldoen om als Jood beschouwd te worden.