er blijken zogenaamde navo-pijpleidingen te bestaan, waarvoor dien(d)en die en waar waar liggen die?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Het Central Europe Pipeline System of CEPS is een netwerk van pijpleidingen van de NAVO voor het transport van brandstoffen. Hoewel het hoofddoel de voorziening van brandstof naar militaire bases is, wordt het netwerk tegenwoordig ook aan civiele organisaties verhuurd. Volgens de NAVO wordt jaarlijks 13 miljoen m³ brandstof vervoerd, voornamelijk kerosine maar ook dieselolie, benzine en nafta. Het netwerk is in totaal 5120 km lang.

Het netwerk verbindt belangrijke innamepunten zoals havens en raffinaderijen met verbruikspunten zoals vliegbases, luchthavens en kazernes. Het netwerk strekt zich uit van Rotterdam, Le Havre en Marseille tot Hodenhagen, Aschaffenburg en Neuburg. In Nederland wordt bijvoorbeeld Schiphol bevoorraad en heeft men depots in Pernis, Lopikerkapel (depot Klaphek) en Markelo. In België wordt onder andere Zaventem bevoorraad en heeft men depots in Schoten, Melsbroek, Glaaien (Frans: Glons) en Chièvres.

Toegevoegd na 1 uur:
In Nederland:
https://magazines.defensie.nl/binaries/medium/content/gallery/magazines/05-materieelgezien/2014/02/dpo-heli/dpokaart.png
SimonV
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ook eing idee waar deze leidingen liggen?
ik hoorde dat er een bij riethoven ligt namelijk
SimonV
6 jaar geleden
Zie dit kaartje: https://magazines.defensie.nl/materieelgezien/2014/02/pijpleiding Ook bij Riethoven, inderdaad. https://www.ed.nl/bergeijk/oude-pijplijn-riethoven-krijgt-andere-plek~a7683ed9/