Wanneer je een Nederlands paspoort hebt ben je officieel Nederlander.

Toegevoegd na 34 seconden:
Niets meer en niets minder..

Toegevoegd na 1 minuut:
Wel kun je natuurlijk ook 2 nationaliteiten hebben. Bijvoorbeeld Marokaans én Nederlands maar ook dan ben je dus óók Nederlander.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De nationaliteit van je ouders zorgt ervoor dat je nederlander wordt. Als je veel geluk hebt, kun je hier zelfs 2 nationaliteiten krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt zelfs burgemeester worden met twee paspoorten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeg maar niks meer :)))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hé mensen... dat ligt aan het LAND Marokko niet aan de individuele personen. Het is voor Marokkanen verboden hun Marokkaanse identiteit op te geven!!!!
Ik ben Belg en kom voor m'n werk iedere dag in Nederland. Dit verschil met België heb ik opgemerkt.

- Als jullie 's avonds bij iemand op bezoek komen drinken jullie eerst twee kopjes koffie of thee. Daarna fris.

- De koekjesdoos gaat rond, iedereen neemt 1 koekje, daarna verdwijnt de koekjesdoos in de kast (is niet meer bij iedereen zo, maar toch opvallend veel)

- Als jullie bij iemand op bezoek komen, stellen jullie je steeds voor aan de mensen die je niet kent.

- Jullie wc heeft steeds een draaislot (bij ons met de sleutel of geen slot)

- Een verjaardagskalender op wc

- Jullie winnen wél met het nationaal voetbalelftal
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De voorbeelden hebben geen waardeoordeel. Je moet ze niet als negatieve voorbeelden kijken. Het zijn effectieve verschillen met België. Ik vind een wc met slot ook fijner, ik vind het ook geweldig dat jullie je voorstellen aan onbekenden. Over de koekjestrommel kan ik zeggen dat dat geen fabeltje is. Ik bezoek ongeveer 200 Nederlandse gezinnen per jaar ('s avonds). Het is zeker geen algemene regel. Toch kom ik het nog regelmatig tegen. Een gewoonte die we in België helemaal niet kennen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
geen slot?Jeetje,niet echt prettig!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Drie maal kloppen voor binnengaan :-)
Een Nederlander is volgens mij eigenlijk een overkoepelende term voor de Hollanders (de tegenwoordige randstad) en de rest van ''nederland' die er maar een beetje bijaan hangt. Als Nederlander voel ik mij meer aangesproken dan als Hollander. Ach eignelijk zijn wij allemaal duitsers...

Toegevoegd na 33 seconden:
;
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het Nederlandse volk zijn wat mij betreft mensen met de Nederlandse nationaliteit. Dat kan dus in principe iedereen zijn/worden. Ik beschouw etnische afkomst, erfelijke eigenschappen, taal en gewoonte en ga zo maar door niet als bepalend voor een identiteit. Als er in je paspoort staat dat je nationaliteit Nederlands is, ben je voor mij een Nederlander.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een Nederlands paspoort.

De Rijkswet op het Nederlanderschap regelt wie Nederlander is.
Gelijkwaardige termen zijn Nederlands staatsburger, Nederlands onderdaan en iemand met de Nederlandse nationaliteit.
Hoofdregel van de Rijkswet op het Nederlanderschap is dat iemand Nederlander is, als op het moment van geboorte één der ouders Nederlander is. Daarnaast kan het staatsburgerschap ook door naturalisatie worden verkregen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Officieel ben je Nederlander, als je over een Nederlands paspoort beschikt.

Ik vind zelf dat er iets meer nodig is, om Nederlander te zijn, nl je moet je ook Nederlander voelen en je verbonden voelen met het land en de cultuur.

Je hoort vaak van mensen, die over twee paspoorten beschikken, dat ze weliswaar in Nederland wonen of zelfs zijn geboren, maar dat ze zich Marokkaan of Turk voelen en dat ze later absoluut Nederland willen verlaten. Of, een minder vaak voorkomend voorbeeld, profvoetballers die uit niet sportief oogpunt het Nederlands elftal laten schieten, om voor het land waar oorspronkelijk hun roots lagen te gaan spelen.

Vind dat als je wel profiteert van de Nederlandse voorzieningen, maar eigenlijk zo snel mogelijk hier weer weg wil gaan, je eigenlijk geen echte Nederlander bent. Je voelt je niet genoeg verbonden met het land, om hier ene toekomst op te bouwen en om te werken aan de Nederlandse samenleving in de toekomst.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
De meeste antwoorden hierboven geven correct aan dat je Nederlander bent als je een Nederlands paspoort hebt. Maar er zijn ook heel veel Nederlandertjes die geen paspoort hebben en toch zich Nederlander mogen noemen.

Nederlander van geboorte. Dat kan blijkbaar ook.

Is het wellicht zo, dat je Nederlander bent als je als zodanig bij de burgerlijke stand staat ingeschreven?
13 jaar geleden
Je bent Nederlander als je een nederlands-paspooort hebt.