Macht heeft de Koning niet. De positie van van de koning is geregeld in de grondwet.

--Voor het uitvaardigen van wetten en besluiten zijn de handtekening nodig van zowel de Koning als een minister i. De minister(s) zijn verantwoordelijk. De positie van de Koning en de opvolging zijn geregeld in de Grondwet, vandaar dat in Nederland sprake is van een 'constitutionele monarchie'.

De Koning vervult taken van staatkundige aard, zoals de ondertekening van wetten en het beëdigen van bewindslieden en Commissarissen van de Koning(in), en taken van ceremoniële aard, zoals het ontvangen van andere staatshoofden en buitenlandse ambassadeurs en het afleggen van staatsbezoeken. Sinds 30 april 2013 is Willem-Alexander i Koning der Nederlanden.----
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+De vraag is zo gesteld dat deze eigenlijk al onjuist is. Het is niet zo dat de koning onbeperkt macht heeft en dat de grondwet daar een stokje voor steekt. Alles wat een koning hier mag, komt uit de grondwet.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+je voor de reactie.