Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Indien ik een gebouw wil plaatsen 250 m1 vanaf een molen.Is dan voor het bepalen van de hoogte en afstand ook de windrichting van belang?

Ik wil een bouwwerk plaatsen op circa 250 m1 van een molen. De molen staat ten zuiden van mijn toekomstige gebouw. In het bestemmingsplan staat niets aangegeven over een molenbiotoop. Hoe hoog mag ik dan bouwen en is de windrichting tov de molen van belang voor het bepalen van de windvang?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.1K
Inekez1
6 jaar geleden
Het bestemmingsplan van de gemeente geeft aan welke bestemming jouw beoogde perceel heeft. Als het uberhaupt is toegestaan om te bouwen in een open gebied, is ook bij de gemeente - en soms via het digitale bestemmingsplan - op te vragen wat het maximale bouwvolume, maximale bouwhoogte, nokhoogte en goothoogte is. Dergelijke bepalingen maakt een gemeente voor elk mogelijk bouwperceel, ook als er geen molen in de buurt is. Heb je volgens het bestemmingsplan de mogelijkheid om te bouwen, overleg dan eens met de molenaar over je plannen. Dat scheelt wellicht een stap in de procedure als je je vergunningsaanvraag direct kunt indienen op een manier dat de molenaar er geen bezwaar tegen kan maken.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Op het bestemmingsplan van de gemeente staan er een of meer lijnen rond een molen getekend, met daarbinnen een beperking van de bouwhoogte. Geldt ook voor bomen, maar dat terzijde. Meestal zijn die lijnen zuivere cirkels, wat betekent dat de afstand tot de molen bepalend is, in elke richting.
Loop eens langs op het gemeentehuis zou ik zeggen, dan weet je precies wat er wel en niet mag. B&W zijn weliswaar beoegd om afwijkingen toe te staan, maar dan moet je een wel heel goed verhaal hebben. Dat gebeurt dus zelden.
(Lees meer...)
6 jaar geleden
Inekez1
6 jaar geleden
Lang niet elke gemeente werkt met bestemmingsplannen waarin de molenbiotopen zijn opgenomen. Het is ook per molen verschillend of en met welk doel die nog moet kunnen draaien (productie of alleen toeristisch).

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding