Hoe ontstaat laaggeletterdheid?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.9K
Reddie
6 jaar geleden
Laaggeletterdheid ontstaat niet.
Je wordt laaggeletterd geboren.
Voor geletterdheid moet je leren.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Op deze website van de Stichting Lezen en Schrijven kun je er allerlei informatie over vinden:
https://www.lezenenschrijven.nl

Antwoorden (2)

Kan meerdere oorzaken hebben. Een van de oorzaken is dat je het niet goed geleerd hebt. Dingen die je niet goed kunt, doe je niet graag, en dan gaat het nog slechter als je het moet doen, en je hebt nog minder zin, dus je doet het nog minder.
\ik herinner me van mijn lagere schooltijd een klasgenootje die al enkele keren was blijven zitten. En op den duur maar beziggehouden werd met andere dingen. Bij nader inzien had zij naar speciaal onderwijs gemoeten, maar ja dat was er zo'n 55 jaar geleden nog niet zoveel, en zeker niet in de plaats waar ik woonde. Dus die kwam wel op school maar leerde niet echt iets daar. Ik weet dat ze daarna naar de huishoudschool ging, maar ben bang dat ze die niet afgemaakt heeft omdat ze halfweg ergens al niet meer schoolplichtig was, en is gaan werken. Ik denk niet dat die later nog een boek of krant gelezen heeft, en zo het weinige wat ze geleerd heeft vergeten is
anneliez
6 jaar geleden
Ivana
6 jaar geleden
Kort na de oorlog waren er al BLO-scholen (buitengewoon lager onderwijs).
Plus voor je antwoord.
anneliez
6 jaar geleden
Dat weet ik, maar de dichts bijzijnde was toch altijd nog 15 km verderop. Was toen een behoorlijke afstand. En ik denk ook niet dat ze uit een gezin kwam dat leren zo belangrijk vond
Een taalachterstand kan al heel vroeg
ontstaan; al snel na de geboorte begint een
baby met luisteren, enkele maanden later
start het eerste brabbelen. Meestal praten
ouders veel tegen hun baby - érg belangrijk!
Zodra de eerste woordjes vorm krijgen,
moet het kind worden gecorrigeerd
door de ouders. Dat is natuurlijk lastiger in
een taalarm gezin of in een gezin waar de
ouders niet de gangbare taal spreken. Daar
kan al een eerste taalachterstand ontstaan.
Vaak ook wordt lezen thuis te weinig gestimuleerd en
daarbij lezen kinderen over het algemeen
minder dan vroeger.
Laaggeletterdheid ontstaat door verschillende
omstandigheden. Mensen met
algemene leer- en gedragsproblemen,
zoals concentratiestoornissen en een
tekort aan discipline, lopen een groter
risico, net als mensen met dyslexie of een
taalachterstand. Maar dat risico bestaat
ook bij mensen die zijn opgegroeid in een
omgeving zonder boeken, kranten of tijdschriften,
mensen die uit een problematisch
gezin komen of als kind te weinig
aandacht en begeleiding op school hebben
gekregen of te weinig naar school zijn
geweest door ziekte, een lichamelijke
handicap hebben, spijbelen, voortijdig
school verlaten of een reizend bestaan
leiden (bijvoorbeeld schipperskinderen of
woonwagenbewoners).
fremar