Ik heb volgende week een gesprek met een vrij nieuwe , jonge collega, hoe pak ik dat het beste aan?

ze loopt de kantjes er af, en trekt andere nieuwelingen daarin mee.
het lijkt er op of ze meer voor de gezelligheid komt.
en het is gezellig, maar er moet wel aangepakt worden.

Rieneke1
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er uit dus, anders heeft je baas er jaren last van en loop je zelf ook schade aan op.

Het beste antwoord

Je weet niet waarom ze de kantjes eraf loopt - zelfs niet of ze dat zelf in de gaten heeft.

Informeer ernaar. Laat haar vertellen hoe haar productiviteit volgens haar ligt, vergeleken met hoe het zou moeten zijn.

Wanneer ze niet laat blijken dat ze doorheeft dat ze niet genoeg aanpakt, vertel dan dat er meer van haar wordt verwacht.

Laat háár weer vertellen hoe het komt dat ze niet zo productief is als jij verwacht.

Op die manier houd je het gesprek open, en geef je haar de kans die ze (nog) verdient. Je weet immers niet wat de oorzaak is.

Hoe het verder gaat, is afhankelijk van haar reactie.

Als ze aangeeft dat ze ziet dat het niet lekker loopt, kan ze waarschijnlijk ook aangeven waar dat aan ligt. Heeft ze meer begeleiding nodig? Krijgt ze misschien te weinig steun van collega's, is ze te snel in het diepe gegooid? Is er thuis iets aan de hand?

Als er zo'n soort probleem is, dan is dat mooi: zulke problemen zijn namelijk oplosbaar. In dat geval zou je met haar een oplossing kunnen bespreken. Niet opleggen, maar samen bedenken. Daarna moet je natuurlijk controleren of die oplossing het gewenste resultaat heeft - zo niet, dan zul je alsnog andere maatregelen moeten nemen.

Het is ook mogelijk dat ze de kantjes erafliep "omdat het kon", omdat ze dacht dat het niet zo erg zou zijn. Zeg maar zoals jij wel eens te hard rijdt als je denkt dat er toch niet wordt gecontroleerd.

Als dat het geval lijkt te zijn, is het vaak voldoende als deze persoon merkt dat het wél in de gaten loopt, en dat er gesprekken volgen als ze niet genoeg haar best doet. "It *does* get noticed", dat besef doet vaak wonderen.

Ook in dat geval moet je natuurlijk controleren of het gesprek effect heeft gehad.

Pas als je haar een reële kans hebt gegeven, en het dan nóg niet werkt, kun je hardere maatregelen nemen. Dan denk ik in eerste instantie aan regelmatige controle, inclusief evaluatiegesprek, bijvoorbeeld elke week. Werkt dat niet, dan betekent het einde van de proeftijd cq het einde van het tijdelijke contract automatisch het definitieve einde van haar loopbaan bij jullie bedrijf. In geval van juridische problemen heb jij in ieder geval een goed schriftelijk dossier opgebouwd van alle ontwikkelingen, vanaf het eerste begin.
Cryofiel
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
dank cryo, hier kan ik iets mee. +
anneliez
13 jaar geleden
Als jij ergens leidinggevende bent, dan mag je personeel blij zijn met jou (als je deze theorie in praktijk brengt ;)

Andere antwoorden (5)

Wees gewoon direct. probeer niet populair over te komen. jij bent degene met autoriteit. Zij moet het even goed te horen krijgen, kan ze er over nadenken en er dan iets mee doen ( of niet).
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
zo wil ik het juist niet, met autoriteit.
populair is ook niet goed, maar ik wil haar prettig doch duidelijk benaderen.
Begin het gesprek to the point. Vertel dat je het fijn vind dat je ziet dat zij het naar haar zin heeft maar dat je het gevoel hebt dat het werk er onder lijdt. Haal een recent voorbeeld aan waaruit blijkt dat er werk is blijven liggen wat gedaan had moeten worden. Wees duidelijk,stel een periode vast waarin ze verbetering moet laten zien maar vertel ook met nadruk dat de gezelligheid positief is maar dat ze het beter moet doseren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
dank, +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Graag gedaan.
Vraag aan haar: "als jij jezelf zou moeten beoordelen, wat zijn dan je sterke en minder sterke punten?". Je geeft haar op deze manier een vraag aan waar ze zelf bewust over zal moeten nadenken en antwoord op moeten geven. Dan kun jij erop inspringen door aan te geven of je het op sommige punten wel of niet eens bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar ging ik nog geen gesprek mee aan. Allemaal verloren moeite. Houdoe en bedankt olé olé!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het hangt er wel vanaf in welke verhouding je tot haar staat. Als gelijkwaardige collega kan je niet meer doen dan vertellen dat er nogal stevig door wordt gewerkt bij dit bedrijf en dat je dat prettig vindt.
Ben je haar collega-begeleider of chef, dan kun je feedback geven.