Waar is Josef in het hele christelijke verhaal gebleven? Hoe is hij overleden

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Als we teruggaan naar de Evangelisten die het verhaal over ontmoetingen en ervaringen hebben opgeschreven, dan is, als je het onbevangen leest, gewoon zo, dat Jozef de vader was van Jezus. Het verhaal over de onbevlekte ontvangenis van Maria is heel vreemd tot stand gekomen. ""Zie de maagd zal zwanger worden"" betekent: het meisje wordt zwanger, meisjes worden ook wel maagden genoemd. Jezus komt uit de stam van David. Lees Mattheus 1, en die opsomming loopt via zijn vader Jozef. De evangelisten hebben Jozef niet meer zo belangrijk gevonden. Mogelijk was hij al overleden ten tijde van de dood van Jezus. Wel wordt hij nog genoemd toen hij en Maria met hun zoon naar de tempel gingen, toen Jezus 12 was. Voor mij blijft Jezus nog een buitengewone denker en een zeer bijzonder mens, die heel belangrijke dingen heeft gezegd; in zijn tijd vonden de mensen hem zo bijzonder dat men hem Zoon van God noemde.

Jozefs dood 22 Jozef bleef in Egypte wonen, met zijn hele familie. Hij werd honderdtien jaar. 23 Hij zag Efraïms kleinkinderen nog, en ook de geboorte van de kinderen van Machir, de zoon van Manasse, maakte hij nog mee. 24 Toen hij zijn einde voelde naderen, zei hij tegen zijn broers: ‘God zal zich jullie lot aantrekken: hij zal jullie uit dit land wegleiden en je naar het land brengen dat hij onder ede aan Abraham, Isaak en Jakob heeft beloofd. 25 Zweer me dat jullie, wanneer God zich jullie lot aantrekt, mijn lichaam van hier zullen meenemen.’ 26 Jozef stierf toen hij honderdtien jaar was. Hij werd gebalsemd en in een sarcofaag gelegd, in Egypte. Toegevoegd na 25 minuten: here is een link http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Gen+50&id42=0&id18=1&pos=0&l=nl&set=10

Bronnen:
biblija.net

Er vanuit gaande dat de vraagsteller niet de Jozef uit het bijbelboek Genesis bedoelt, maar de aardse vader van Jezus. Na het verhaal over Jezus in de tempel staat in de bijbel niets meer over hem geschreven, dus we weten het gewoon niet. Jozef staat niet naast Maria onder het kruis en evenmin met Pasen bij het graf. Men neemt daarom wel aan dat Jozef al gestorven is voordat Jezus zijn openbare leven begon.

Bronnen:
http://heiligeninkruissteek.50webs.com/AAj...

Naar mijn mening is Jozef uit 'het verhaal geraakt' omdat hij, zoals het verhaal beweert, bij de totstandkoming van 'zijn' zoon geen rol heeft gespeeld. Wat er van hem geworden is..is in feite niet belangrijk voor het vervolg. De vergelijking is zeker niet spottend bedoeld , maar waar in het verhaal van Roodkapje is haar grootmoeder uiteindelijk gebleven? Gr. Ton

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100