Opgelicht door buurman, wat te doen?

Laats winter is ons schutting stuk gegaan. Buurman wou de spullen gaan bestellen en plaatsen. Aangezien het zijn 'vakgebied' was heb ik het deel maar gegeven. Nu was dit al voor Koningsdag en telkens heeft die een excuus van dat die geen tijd heeft of doet meestal deur niet eens open. Nu wilde ik me geld terug en ook daarmee duurde het weer te lang. Is er wat te doen? Enigste wat ik heb zijn wat Whatsapp gesprekken waarbij die steeds excuses geeft

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De rijdende rechter. Eerst wat goede antwoord aangeeft. Stuur hem een brief. Stel hem een ingebrekestelling ( gewoon een brief ) waarin je helder aangeeft wat wanneer is gebeurd en wat de afspraken waren.

Het beste antwoord

Doe een brief in zijn brievenbus waarin je duidelijk vermeldt:

- de datum waarop je de brief stuurt
- wat er was afgesproken over het herstel van de schutting en wanneer
- welk bedrag jij hem hebt gegeven en wanneer
- dat hij de afspraken tot nu toe niet is nagekomen
- dat jij niet verwacht dat hij dat alsnog zal doen
- dat jij je geld daarom snel en volledig terug wil ontvangen

Vermeld ook in de brief een termijn waarbinnen je het geld wil ontvangen, bijvoorbeeld 10 dagen. Vermeld een duidelijke datum, bijvoorbeeld uiterlijk 29 juli 2017. Geef aan in de brief dat je, als hij het geld niet binnen 10 dagen terugbetaalt, je bij de politie aangifte zal doen van oplichting. Ook kan je vermelden dat je een deurwaarder zal inschakelen. Eventueel kan je nog aangeven dat je het heel jammer vindt dat alles nu zo moet, maar dat je helaas geen andere keus meer hebt. Vraag wel of hij het geld persoonlijk aan jou afgeeft, anders zou hij nog kunnen beweren dat hij het in je brievenbus heeft gedaan, maar dat het geld daarna blijkbaar kwijt is geraakt (als jij aangeeft het niet te hebben gevonden).

Zorg ervoor dat je een kopie hebt van de brief.

Je kan de brief ook aangetekend en met een ontvangstbevestiging naar hem opsturen. Hiervoor zal je naar een postagentschap moeten gaan. Dat lijkt mij in dit geval wat omslachtig, maar je hebt dan wel een bewijs dat hij de brief heeft ontvangen en gelezen. Dat kan bij een eventuele rechtszaak nog van pas komen.

Doe, als je het geld niet op tijd of niet volledig hebt ontvangen, na de betreffende datum ook werkelijk aangifte van oplichting bij de politie. Schakel ook een deurwaarder in als het bedrag zodanig hoog is, dat dat zinvol is.

Liever had ik je willen aanraden via familie of vrienden van de buurman hem over te halen te betalen, maar ik begrijp dat je niet weet wie dat zijn of hoe je met hen in contact kan komen.

Heeft dit allemaal geen resultaat, dan kan je misschien (gratis) hulp vragen bij het Juridisch Loket. Zie http://www.juridischloket.nl.

Eventueel kan je overwegen een mediator, een bemiddelaar, dus een onafhankelijke derde persoon, in te schakelen om een oplossing te vinden. Het probleem is echter dat de buurman daar ook mee in moet stemmen. Die kans lijkt op het moment klein. Maar je kan het natuurlijk proberen. Kijk ook hiervoor op de website van het Juridisch Loket.
Antoni
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+Prima antwoord!
Antoni
6 jaar geleden
Dank je.