Tot wanneer mag je aangifte doen?

Stel je hebt in 2000 iets gejat in een winkel en in 2005 doen ze pas aangifte omdat ze ee dan achter zijn gekomen ofzo.
Mogen ze dan nog aangifte doen?
Groetjes

Toegevoegd na 1 uur:
Dus ook als je een snoepje jat bij een drogist of een pak koek bij de supermarkt??

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bij een pak koek bij de supermarkt kan aangifte worden gedaan als het een heterdaadje is.
Als je een snoepje wilt 'jatten' bij de drogist moet je dat vooral doen. Afhankelijk van de reactie van de drogist laat je het een volgende keer misschien wel uit je hoofd.
tinus1969
7 jaar geleden
@bvwglitter, is er een speciale reden dat je dit vraagt? Maak je je zorgen om iets?

Antwoorden (2)

Inbreken, jatten, klauwen, roven, stelen, zakkenrollen en plunderen: het zijn allemaal vormen of synoniemen van het misdrijf diefstal. Wanneer er diefstal wordt gepleegd wordt iets dat van een ander is weggenomen.
Er wordt gesproken van diefstal wanneer iemand een goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort, wegneemt, met het oogmerk het goed zich wederrechtelijk toe te eigenen.
Bij misdrijven, die maximaal tussen de drie en de tien jaar gevangenisstraf kunnen opleveren zoals diefstal, is de verjaringstermijn twaalf jaar.
Voor diefstal geldt de maximum gevangenisstraf vier jaar.
Dus het antwoord is JA.
Als iemand in het jaar op bv 21 maart 2000 iets heeft gestolen waar een maximumstraf voor gegeven kan worden van vier jaar, kan er in het jaar 2005 nog aangifte worden gedaan. Zelfs nog tot 21 maart 2012.

Toegevoegd na 9 minuten:
Nu wordt bij winkeldiefstal nimmer een straf van vier jaar gevangenisstraf geëist, maar voor wat betreft de berekening van verjaring geldt wat de maximale gevangenisstraf kán zijn, en dat is vier jaar. Tot twaalf jaar na het plegen van de winkeldiefstal kan nog aangifte worden gedaan.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Diefstal verjaart na twaalf jaar. Diefstal wordt namelijk gezien als een zwaar delict, het is een misdrijf en geen overtreding.

Dus er mag vijf jaar later zeker nog aangifte van worden gedaan.

Toegevoegd na 14 uur:
Bij de diefstaf van een pak koek word je óf direct betrapt, óf niet. Dat is onmogelijk pas na vijf jaar te ontdekken. Daar hoef je dus niet voor te vrezen.
Amadea
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dus ook als je een snoepje of een pak koekjes steelt???
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@bvwglitter, je moet het niet overdrijven.
https://www.startpagina.nl/v/maatschappij/wetgeving/vraag/463454/stellen-strafblad-misdrijven
Amadea
7 jaar geleden
Bij zo'n diefstaf wordt je óf direct betrapt, óf niet. Dat is onmogelijk pas na vijf jaar te ontdekken.
tinus1969
7 jaar geleden
@bvwglitter; ja, er mag nog aangifte worden gedaan. Het grootste probleem lijkt me de bewijslast. Hoe bewijs je na 5 jaar dat er een pak koekjes is gestolen?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dit soort aangiftes is zinloos en wordt terecht geweigerd. Het voordeel van het middel is op geen enkele manier in overeenstemming de tijd die er mee gemoeid is en met het voordeel. (Bewijs en eventuele terugvordering).
tinus1969
7 jaar geleden
@JoanDArc; politie moet toch aangifte altijd opnemen? Politie weigert nog wel eens, maar strikt genoemn mag dat niet:
https://01-strafrecht-advocaat.nl/weigering-aangifte-opnemen/
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De strafrechtadvocaat schrijft:
Wij krijgen regelmatig te horen dat de politie weigert om een aangifte op te nemen. Dat is echter niet altijd toegestaan.
Dus … 1. Artikel 161 van het Wetboek van Strafvordering (Sv) geeft een ieder die kennis draagt van een strafbaar feit de bevoegdheid daarvan aangifte te doen.
Zo als @Amadea terecht opmerkt: je wordt betrapt, òf niet.
Na vijf jaar kan iemand de kennis van het stelen van een bagatelletje niet hebben, laat staan het bewijs. Dit soort absurde vragen over stelen van een snoepje of een koekje en of men nog jaren later aangifte kan doen duiken regelmatig op.
tinus1969
7 jaar geleden
@JoanDArc, maar dit begrijp ik even niet. De wet zegt blijkbbaar, dat ELKE aangifte, ook over een oude bagatel, opgenomen moet worden. Of staat er ergens, welke aangiftes geweigerd mogen worden? Zijn daar heldere, objectieve criteria voor?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@tinus1969, u moet de hele zin lezen en het hele artikel en niet datgene weglaten wat u niet uitkomt.
Aangezien het weer off topic wordt, het gaat namelijk over aangifte na vijf jaar van een minuscuul feitje dat zelfs nooit te bewijzen valt, laat ik het hierbij.
tinus1969
7 jaar geleden
@JoanDArc.
Maar ook als ik de hele zin lees, blijft mijn vraag staan: Op grond van welk OBJECTIEF (in wet, regel, of vergelijkbaar beleidsdocument vastgelegd) criterium mag de politie aangifte weigeren? De wet zegt blijkbaar dat ELKE aangifte opgenomen moet worden. Zolang die maar binnen de verjaringstermijn wordt gedaan. Ook voor bagatellen. Dit is een punt dat verder dan het genoemde voorbeeld van kleine winkeldiefstal.