Waar komen Fokke en Sukke vandaan? Wie heeft ze bedacht en waarom?

(ik vind ze leuk)

Toegevoegd na 15 minuten:
vooral de bijgevoegde afbeelding vind ik prachtig!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.9K

Het beste antwoord

Fokke & Sukke is een Nederlandse cartoonreeks die wordt gemaakt door John Reid, Bastiaan Geleijnse, en Jean-Marc van Tol (tekenaar). Zij gebruiken het pseudoniem RGvT. De cartoons, met in de hoofdrol een eend (Fokke) en een kanarie (Sukke), verschijnen in diverse dag- en weekbladen.

De allereerste cartoon uit de reeks - Fokke & Sukke hebben geen kerstgedachten - was een kerstcartoon, gemaakt op verzoek van de redactie van het studentenblad Propria Cures. De naam Sukke had het drietal eerder al voor een andere strip bedacht, maar vervolgens verworpen. De naam Fokke werd er nu bij bedacht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

fokke en sukke is een spinoff van donald duck.... en waar die weer een spinoff van zijn weet ik ook niet...

fokke en sukke verschillen van donald duck : omdat donald en de drie kuikentjes kwik etc en kwak ook geheel naakt zijn : maar bij hun zie je geen geslachtsdelen....

bij fokke en sukke ontbreekt wel het vrouwtje namelijk : katrien
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De albums van Fokke en Sukke verschenen aanvankelijk bij Uitgeverij De Harmonie. In november 2007 zijn de rechten overgegaan naar Van Tol's eigen uitgeverij Catullus.

Daarnaast verschenen enkele reclameuitgaven, en fungeerden de cartoons als illustraties in twee boeken van Ewoud Sanders.

In 2003 kregen de auteurs de Stripschapprijs van Het Stripschap, een organisatie van stripliefhebbers. Van december 2003 tot en met februari 2004 was een tentoonstelling van de cartoons te zien in het Persmuseum.

In februari 2007 verscheen de Fokke & Sukke-versie van de Historische Canon van Nederland, met een voorwoord van Canon-commissievoorzitter Van Oostrom, om in 2008 opgevolgd te worden door een Bèta versie met voorwoord van Robbert Dijkgraaf
.