Vriendin zit nu 6 maanden in ziektewet..heeft nu papieren voor WIA aanvraag binnen gekregen van UWV...is dat niet vroeg?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heeft jouw vriendin een tijdelijk contract bij haar huidige werkgever? of een vaste aanatelling?

Antwoorden (5)

Zeg mag 2jr in ziektewet zitten,na 1,5 jr word aanvraag voor wia opgestart. Dus dit is niet normaal na 6 maanden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tenzij er voldoende diagnose binnen is om haar gelijk door te sluizen ?
13 jaar geleden
Als de klachten dusdanig zijn dat reintegratie onwaarschijnlijk is dan niet. Dan komt ze in een vervroegd wia traject.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er kan door de werkgever een vervroegde keuring worden aangevraagd ook wel de flexibele wia aanvraag genoemd.
Deze kan na 3 maanden ziekte worden aangevraagd.
De vervroegde keuring is bedoeld voor mensen die in de IVA zouden gaan vallen (volledig en duurzaam arbeidsongeschikt) en waarvan dus al in een vroeg stadium duidelijk is dat er sprake is van een stabiele situatie van volledige arbeidsongeschiktheid. Het UWV hanteert hier strenge regels voor, je moet bij wijze van spreken een dwarslesie hebben of een andere zeer ernstige aandoening om hiervoor in aanmerking te komen.

Om uberhaubt de aanvraag te krijgen zal de bedrijfsarts een actueel oordeel opgestuurd hebben, waarin staat dat jouw vriendin volledig en duurzaam arbeidsongeschikt is. Lijkt me wel dat jouw vriendin daar een kopie van moet hebben ontvangen. Zo niet, dan zou ik haar vragen om eens met de bedrijfsarts te bellen om dit na te vragen. Een vervroegde WIA keuring kan alleen onder die voorwaarden (dat de bedrijfsarts een verklaring stuurt).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Dat kreeg ik toen ook, is niet nodig om in te vullen, over 1,5 jar krijgt ze er vanzelf weer bericht over. En je vriendin kan niet weten of ze over 1,5 jaar nog in de ziektewet zit, dus vooral niet invullen die papieren, kan nl tegen je gebruikt worden.
Ik ben alsnog een paar jaar geleden in de WIA gegaan, maar pas na 2 jaar ziektewet. Ik ben nu nog volledig arbeidsongeschikt, veel succes aan je vriendin!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ mozes
Hoe willen ze dat dan tegen haar gebruiken?
en wat is 'voordeliger' voor haar: Vervroegd de wia ingaan...of eerst de 2 jaar uit te zitten?