Kan ( mag ) de werkgever (c.q. bedrijfsarts ) een werknemer die een depressie heeft in zijn functie degraderen?

Kan dat eventueel ook een totaal andere functie worden dan de oorspronkelijke functie?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat mag tijdelijk ja!
Wel met behoud van salaris.
Dus ze mogen je functie verlagen, maar je houd je salaris wat je bij de oude functie had!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt.

Andere antwoorden (2)

Werkgever wel, bv ten behoeve van de reïntegratie van werknemer. Bedrijfsarts adviseert, maar beslist niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sinds de Wet verbetering poortwachter is bepaald dat een werkgever er alles aan moet doen om de werknemer weer snel en verantwoord te laten werken.

Dat kan in zijn eigen functie zijn, in een andere passende functie in de organisatie of bij een andere werkgever. Het doel is dat de werknemer niet in de WIA terechtkomt.

Dus ja, een werkgever kan/ moet een gedeeltelijk zieke werknemer tijdelijk een andere, passende, functie geven indien mogelijk. Vooropgesteld dat deze zijn huidige functie niet kan uitvoeren. Hij moet zich daarbij bovendien laten adviseren door een bedrijfsarts .

De bedrijfsarts is er overigens niet alleen voor het bedrijf maar vooral ook voor jou.
De bedrijfsarts heeft een adviserende rol. Maar wel op een gebied waar een gemiddelde werkgever meestal geen verstand van heeft, dus zijn adviezen wegen zwaar.

" Passend" en " totaal anders" hoeven overigens niet met elkaar in strijd te zijn. Maar... als de huidige functie die van bv manager communicatie is zal de zieke werknemer niet op de veegwagen gezet kunnen worden... andersom geldt overigens het zelfde.

Passend is dus.. in de lijn van de huidige werkzaamheden.