Wat is het verschil tussen iets dat ethiek is en iets dat legaal is? in welke gevallen kan iets dat legaal is niet ethische zijn?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.9K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je. Wil een voorbeeld . De rook lobby / een rijke organisatie van tabak producenten \ geeft miljoenen uit om het beleid van politici te beïnvloeden lobbyisten en huurt kamerleden in die naderhand minister van gezondheid worden of omgekeerd . Een minister van financiën die een bank vergunning afgeeft aan een achteraf dubieus bedrijf en er zelf daarna gaat werken . Allemaal legaal maar ethisch niet zo correct . Bolkenstein een oud politicus ( en vriend rutte ) inmiddels op de loonlijst bij een farmaceut schrijft een brief naar de minister van gezondheid met amice kijk eens naar medicijn A of B geef de een voorrang en de ander ? Bekend was zijn uitspraak het is niet verboden dus ik doe het . De wet loopt vaak achter bij vele nieuwe maatschappelijke kwesties . Anders om kan ook in de wet kan homofilie nog verboden zijn dus illegaal terwijl de norm allang anders is .
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Legaal - niet in strijd met de wet
https://www.ensie.nl/redactie-ensie/illegaal Ethisch - zoals het hoort
https://www.ensie.nl/redactie-ensie/ethisch Het is legaal om in een volle bus te blijven zitten als er een invalide binnenkomt, maar wel zeer onethisch.
Naar het belastingvrije paradijs te vertrekken is legaal maar wordt als zeer onethisch ervaren.

Antwoorden (4)

Het lijkt me zo dat iets wat ethisch verantwoord is ook legaal is , binnen een zelfde gemeenschap. Maar zo is iets niet altijd ethisch als het ook legaal is.
Het lijkt er op dat het ethische altijd vooraf gaat aan het legale, maar dat het ethische vaak wat verder gaat, wat ruimer is en wat iets persoonlijker kan worden ingevuld.

In die kun je dan ook je tweede vraag beantwoorden, als iets wat dus niet ethisch is nog niet als wet is aangenomen. Het is bijv. lange tijd niet verboden geweest om de doodstraf toe te passen. Maar in de loop van de tijd is de ethische beleving van de mensen verandert waardoor de doodstraf illegaal werd.
Dit zijn dan veranderingen die voor een hele gemeenschap gelden.

Maar wat natuurlijk ook kan is dat iets wel legaal is maar voor sommige mensen het niet ethisch is. Een voorbeeld daarvan is abortus van een kind jonger dan 24 weken. Sommige mensen vinden dat erg onethisch maar het is wel legaal?

En andersom kan natuurlijk ook. Het is niet legaal om iemand die een voltooid leven heeft/denkt te hebben te helpen bij het beëindigen van zijn leven, terwijl er mensen zijn die dat wel ethisch vinden.
7 jaar geleden
Ethiek gaat over de vraag of iets goed of slecht is. Legaal gaat over of iets wel of niet van de wet mag. Ethiek en wet staan soms aan de zelfde kant. Iemand dood maken dat vinden de meeste mensen 'slecht'. We noemen dat soms moord en dat mag niet van de wet.
Maar als een arts een heel erg zieke patient heel veel medicijnen geeft zodat de patient zonder veel pijn inslaapt dan noemen we dat euthanasie en dat mag -onder voorwaarden- wel van de wet.
Niet iedereen in Nederland denkt hetzelfde over euthanasie (of abortus). Veel mensen vonden het 'goed' en dus staat het nu in de wet, maar andere mensen vinden het nog steeds 'slecht': niet ethisch.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Iets is legaal als het niet verboden is door de wet. Als het wel verboden is dan is het illegaal. Wat je er zelf van vindt maakt daarbij niet uit.

Iets is ethisch verantwoord als het voor je gevoel goed is. Iets dat je slecht vindt is onethisch. Let wel: het gaat om jouw persoonlijke gevoel. Iemand anders kan dus andere dingen ethisch of onethisch vinden. Merk op dat het begrip (on)ethisch vooral wordt gebruikt voor acties die gevolgen hebben voor andere mensen.

Je vraagt wanneer iets legaal is maar toch niet ethisch. Dat zijn dus acties die niet verboden zijn maar die je wel verwerpelijk vindt. Ik geef een aantal bekende voorbeelden waarbij veel mensen iets legaals toch onethisch vinden.

* Alcohol-, sigaretten, varkensvlees- en hasjverkoop zijn in Nederland legaal. Toch zijn er veel mensen die dit slecht (=niet ethisch) vinden vanwege de gezondheidsschade of vanuit een religie.

* In diverse landen is het legaal dat de overheid de doodstraf toepast. Maar veel mensen in die landen vinden dat slecht, dus niet ethisch

* In Nederland is prostitutie legaal. Maar diverse mensen vinden het slecht, dus niet ethisch

Merk nog op dat er in democratische landen weinig verschil is tussen wat men ethisch vindt en wat legaal is. Dat komt doordat alle mensen mogen kiezen wie er wetten mogen gaan maken en veranderen. En dan kiest men voor mensen/partijen waarvan men vindt dat die voor de goede zaak staan.

Toegevoegd na 45 minuten:
Geitenwollen sokken in sandalen zij legaal in Nederland. Ikzelf vindt het echter zeer onethisch
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Men kan geitenwollen sokken in sandalen 'onesthetisch' vinden, smakeloos, zoiets als met blote voeten in de schoenen.
Poet
7 jaar geleden
Maar je kunt het onethisch vinden om er zo onesthetisch bij te lopen.
Het gaat me erom aan te geven dat ethiek een subjectief karakter heeft
Abortus en belastingontduiking is legaal, maar niet zo ethische. Naar de satankerk gaan is legaal, maar niet zo ethische.

De zondag in de kerk hoor je veel wat goed en kwaad is vanuit de ethiek.

Het kan legaal zijn om te vreemd te gaan, maar het is niet ethisch. Maar soms is in het niet legaal. Sommige rechtssystemen zijn meer gebaseerd op ethiek dan anderen. De sharia is een rechtssysteem dat sterk gebaseerd is op ethiek. Maar sommige zaken uit de sharia zijn niet in alle landen legaal.