Wat is het verschil tussen een douanie-unie en vrijhandelszone?

Ik heb zelf op internet alle informatie gevonden, alleen geen uitleg het lijkt op hetzelfde... Wie kan mijn helpen

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
9.7K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Vrijhandelszone is een gebied met vrijhandel tussen de leden onderling maar zonder een gemeenschappelijk buitentarief. Een douane-unie gaat verder. Tussen de landen die lid zijn van de douane-unie is er ook vrijhandel maar er zijn ook uniforme in- en uitvoertarieven aan de buitengrenzen.

Het beste antwoord

Vrijhandelszone is een gebied met vrijhandel tussen de leden onderling maar zonder een gemeenschappelijk buitentarief. De aangesloten landen bepalen elk zelf de invoerrechten van goederen die afkomstig zijn van buiten.

Evenals in het vrijhandelsgebied zijn in de douane-unie onderlinge invoerrechten en overige handelsbelemmeringen opgeheven. Een verschil is echter dat de douane-unie gemeenschappelijke invoertarieven aan de buitengrenzen van het uniegebied kent.

De meeste vrijhandelszones bevinden zich in ontwikkelingslanden. Daar gelden vaak geen in- en uitvoerrechten. De reden voor het opzetten van vrijhandelszones is, dat de economie van de zone gestimuleerd wordt als buitenlandse investeerders er bedrijven starten, waarmee armoede en werkloosheid in het gebied teruggedrongen worden.
Vaak gebruiken multinationals vrijhandelszones om er fabrieken te bouwen waar goederen, zoals kleding, schoenen en elektronica, geproduceerd worden.

Een douane-unie gaat verder dan een vrijhandelszone. Het is een samenwerking tussen staten op economisch gebied. Er is vrij verkeer van goederen en een zelfde handelspolitiek ten opzichte van de derde landen en deling van de opbrengsten van de geheven rechten bij invoer. Deze afspraak tussen staten brengt een uniform in- en uitvoertarief ten opzichte van derde-landen met zich mee. Er is geen sprake meer van import en export van goederen tussen landen die aangesloten zijn bij de douane-unie.

Toegevoegd na 12 minuten:
Bijvoorbeeld:
1. EU heeft een vrijhandelsakkoord met Mexico, maar een spijkerbroek vervaardigd in Mexico uit US Doek valt daar niet onder.
In een vrijhandelsakkoord kunnen nog meer bepalingen worden opgenomen over technische voorschriften.
2. In een douane-unie is er sprake van vrij verkeer van goederen die komen uit een van de twee verdragspartijen. Maar om een douane-unie te kunnen hebben moeten beide landen vergelijkbare invoerrechten hebben ten aanzien van producten of grondstoffen uit derde-landen.
De EU heeft alleen een douane-unie met Turkije. Dat betekent dat een spijkerbroek die in Turkije wordt gemaakt met doek uit China vrij van invoerrechten binnen komt.