Moet dagbesteding, als het mogelijk is, altijd 'nuttig' zijn, of vindt u van niet?

Hallo iedereen,

Ik snap dat dit een rare vraag is, maar ik kon het toch niet laten om hem te stellen. Namelijk: ik ben 100% arbeidsongeschikt, zoals ze dat noemen. Maar ik vind het wel belangrijk om iets te blijven doen 'voor de kost.' Daarom doe ik nu inpakwerk met een uitkering.
Er zijn zowel activiteitencentra waar mensen alleen dingen voor zichzelf doen, als activiteitencentra waar mensen dingen ook nuttig zijn voor de maatschappij (bijv. door dingen te verkopen ofzo).
Toen dit toevallig ter sprake kwam, zei iemand: ''Dagbesteding is er alleen maar voor bedoeld om te zorgen dat mensen bezig blijven en onder de mensen blijven enzo.''
Dit heb ik eerlijk gezegd nooit begrepen. Want iemand die kan werken moet zich toch ook nuttig maken? Waarom moet iemand die een uitkering heeft dan ook niet zijn steentje bijdragen (als hij dat kan)? Wat is uw mening hierover?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.8K

Antwoorden (2)

Iemand die werkt, MAAKT zich ook nuttig ; die draagt namelijk - naast het financiële voordeel voor hem zelf - bij aan de maatschappij EN aan de kosten die we allemaal gezamenlijk dragen zoals , bijvoorbeeld, uitkeringen.

De hele dag op je gat zitten en niks te doen hebben is voor niemand goed; iedereen heeft een zekere structuur in zijn dag nodig. En ongetwijfeld zullen er mensen zijn die daar bij gedijen, maar over het algemeen gedijen mensen beter als ze "iets" om handen hebben, en daarbij sociale contacten hebben, een ritme in hun dag etcerera .

Mensen alleen maar de hele dag bezig houden echter, kost klauwen vol geld, en je moet je afvragen of je echt beter wordt van de hele dag paashazen plakken en asbakken kleien. Als er met die dagbesteding dus iets terugverdiend kan worden, hetzij in geld, hetzij in arbeid, hetzij in immateriele bijdragen aan de maatschappij, dan is dat natuurlijk toe te juichen.

Want puntje bij paaltje wil NIEMAND terug naar het systeem waarbij iedereen die niet werkt, de keus heeft tussen doodgaan of bedelen langs de kant van de weg. En dat is ook helemaal niet nodig, want je moet wel HEEL zwaar gehandicapt zijn om helemaal NIETS nuttigs meer te kunnen.

Dus dagbestediing is uiteindelijk ALTIJD nuttig, al is het maar voor de persoon in kwestie, en een dagbesteding die ook aan maatschappelijk of financieel nut bijdraagt, is dat nog eens dubbel. Dus wie dat kan, heeft zeker die taak. We hebben allemaal verplichtingen als we deel uitmaken van de maatschappij, dus waarom zou dat voor gehandicapten niet gelden ?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ronron1212
7 jaar geleden
Dagbesteding is niet alleen voor gehandicapte maar ook mensen die om andere reden niet meer of nauwelijks nog kunnen werken. De dagbesteding is juist bedoeld om die mensen weer in een ritme te krijgen
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Deze vraag echter ging over gehandicapten ;-)
ronron1212
7 jaar geleden
Ook die hoeven niet altijd productief te zijn.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee, dat hangt sterk van het niveau af. De vraag is wellicht of ze nuttig MOGEN zijn ; van mij wel, waar mogelijk. Waar niet mogelijk hoeft dat natuurlijk niet, maar dan is de dagbesteding altijd nog nuttig voor de persoon in kwestie.
ronron1212
7 jaar geleden
Niet van het niveau maar van de beschikbaarheid van wat iemand op dat moment nog kan. Of het nuttig is of niet het is een ontsnapping aan het niets.
Ik ben het deels met je eens. Als je gezond bent, zonder handicap of beperking, dan kom je makkelijker aan werk dat je leuk, interessant, of uitdagend vindt. Als je arbeidsongeschikt raakt, valt die baan weg, dus moet je je ergens anders op richten. In eerste instantie zal dat zijn: Leren omgaan met je beperking/handicap, in tweede instantie zal dat zijn: Wat kan ik nog? In derde instantie komt dan: Hoe deel ik mijn dag in? Als je dat nuttig wilt doen, zal dat inderdaad uitkomen op" Ik wil werken", maar het werk dat je graag zou doen, kan niet meer. Moet je dan genoegen nemen met een baan/dagbesteding die je niet bevalt? Waar je ongelukkig van wordt, of mag je kiezen voor een daginvulling waar je gelukkig mee bent/van wordt? Ik heb gekozen voor het laatste. Ik heb 3 jaar met veel tegenzin hard gewerkt op de sociale werkplaats (betaald), ik zet me honderd procent in bij alles wat ik doe. Maar op een gegeven moment was ik op, echt op, ik kon niet meer, was niet meer de persoon die ik was, wat niet meer de vrolijke ik. Ik kon daar mijn creativiteit niet kwijt, ik voelde me daar niet thuis. Van de ene op de andere dag heb ik mijn ontslag genomen en ben gaan doen wat ik graag doe, beeldhouwen en nu ook schilderen. Ik kan er mijn energie in kwijt, mijn gevoelens en mijn gedachten. Ik ben zo gelukkig geworden door deze keus, zelfs gelukkiger dan voor ik arbeidsongeschikt was.
Dagbesteding is belangrijk voor de mensen die dat nodig hebben, zij behouden een ritme, behouden de vaardigheden die zij hebben, komen in contact met andere mensen, maar vooral: voelen zich nuttig en gewaardeerd.
Wat mij betreft hoeft dagopvang niet nuttig te zijn voor de maatschappij, als het maar nuttig is voor de mensen die er gebruik van maken, dat komt hun humeur en gezondheid ten goede, wat ook positief is voor de samenleving.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Toch zijn er heel wat gezonde mensen die zich elke dag met tegenzin naar hun saaie baan sleuren om te overleven....op wereldschaal misschien zelfs wel het merendeel. Niet alle betaalde werk is een leuke, uitdagende, bevredigdende baan, maar gewoon botweg brood op de plank om te overleven.
Ik sta hier dus wel een beetje ambivalent tegenover. Het leven hoeft niet altijd leuk te zijn, want dat IS het gewoon niet altijd, niet voor gezonde mensen en niet voor gehandicapte.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Om het heel bot te zeggen : als ik de hele dag kon flierefluiten en doen waar ik zelf zin in had, zonder me financieel zorgen te hoeven maken, zou ik denk ik OOK gelukkiger zijn. Maar zo werkt het helaas niet.
ronron1212
7 jaar geleden
@Marleen er zij heel veel mensen die afhankelijk zijn van de dagbesteding en die zijn heel blij dat ze dit kunnen doen. Je eigen gevoel speel hierin niet maar wat mensen er van vinden en hoe zij dit ervaren.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ Je leven moet nuttig zijn, plezier hebben is niet nuttig. Nuttige dagbesteding, het is nog steeds de Calvinistische gedachte. De sociale en politieke leer van de hervormer Johannes Calvijn (1509-1564). Dat gold dus vijfhonderd jaar geleden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Marleen
Ik ben het voor een groot deel met u eens, dat het leven niet altíjd leuk hoeft te zijn. Maar als je elke werkdag met tegenzin naar je werk gaat, dan hou je het (denk ik) ook niet lang vol. Eigenlijk zou het mooi zijn als het werk leuk én nuttig is!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Natuurlijk "hou je dat niet lang vol" , maar als je moet dan moet je. Nou hebben wij hier in het rijke westen zelfs bij ongeschoold werk weinig te klagen (al zijn daar zeker banen bij waarvan ik blij ben dat ze niet de mijne zijn), maar op wereldschaal kan het nog veel beroerder. Overigens zul je mij nooit horen zeggen dat plezier niet nuttig is ; en als we de hele maatschappij met alle voor EN nadelen zouden kunnen afschaffen zou ik dat vandaag nog doen, maar helaas zitten we vast in dat systeem, waarin "alleen maar genieten" voor niemand een optie is. Maar dat is een totaal andere discussie. Alleen maar genieten is overigens zelfs bij een volledig natuurlijke leefstijl niet mogelijk ; je zult toch in ieder geval je kostje bij elkaar moeten scharrelen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Marleen,
Ik ben letterlijk ziek geworden van het werk dat ik daar deed, bijna iedere dag had ik lichamelijke klachten, die veroorzaakt werden door een burnout bleek later, dat was voor mij de belangrijkste reden de knoop door te hakken en ermee te stoppen. Het herstel heeft lang geduurd Flierefluiten doe ik niet, ik werk hard aan mijn objecten en neem dat erg serieus. Vanmorgen om 7 uur ben ik begonnen met beitelen, dat vind ik leuk, maar het is zwaar werk (zeker vandaag) En ja ik weet er zitten ook volop stratenmakers te hakken in de zon :). Me zorgen maken over de financiën dat doe ik ook wel eens, mijn uitkering is niet zoals jij misschien denkt, een vetpot. Ik heb voordat ik in de IVA kwam, gemiddeld 8 uur per week voor een werkgever gewerkt en de overige uren als zelfstandige, dus reken maar uit. Ik kan niet altijd doen waar ik zin in heb, anders had ik vandaag wel in het water gelegen op mijn luchtbedje. Er zijn zoveel dingen die ik graag zou willen doen, maar die niet meer kunnen. Ook ik heb mijn verplichtingen, doe onder andere het huishouden grotendeels zelf en doe een paar keer per maand vrijwilligerswerk (ik durf het bijna niet te zeggen, maar ook dat vind ik leuk).
Ik ben geen flierefluiter, ik kan niet alles doen waar ik zin in heb, niet door mijn beperkingen, maar ook omdat het financieel niet kan, juist daarom vind ik het belangrijk werk te doen, dat ik graag doe, daar lever ik graag die euro's voor in.
ronron1212
7 jaar geleden
@Marleen als je ooit net als @crea eens iets hebt meegemaakt wat je leven op die manier beinvloed zoals crea schrijft dan praat je wel anders. Crea veel sterkte en ga zo door.